Het Nederlandse retaillandschap verandert razendsnel. Faillissementen liggen op de loer als je je winkelformule niet tijdig aanpast aan je doelgroep en externe ontwikkelingen. Maar zéker ook als je suboptimale beslissingen maakt rondom je winkelvastgoed!
Je bent op zoek de meest optimale locaties voor nieuwe winkels, wil het potentieel van je bestaande winkels optimaal benutten en goed onderbouwde besluiten nemen waar het gaat om winkelsluitingen of -verhuizingen.
Locatiekeuzes op basis van data en slimme algoritmes
Als retailer ken je jouw winkels als geen ander. En heb je een sterk buikgevoel ontwikkeld als het gaat om de factoren die het succes van jouw vestigingen bepalen. Maar in complexe tijden zoals deze maakt het slim combineren van al deze factoren (data) meer dan ooit het verschil tussen middelmatige of succesvol presterende locaties.
Onbeperkt scenario’s doorrekenen
RetailSonar heeft alle relevante data samen met geavanceerde graviteitsmodellen (artificial intelligence) gecombineerd in een gebruiksvriendelijk platform. Hierdoor heb je als retailorganisatie geen omkijken meer naar het up-to-date houden en analyseren van een grote hoeveelheid data.
Het bied je bovendien de mogelijkheid om zelf onbeperkt scenario’s (openingen, sluitingen, verhuizingen) door te rekenen, onafhankelijk van de agenda en kosten van in- of externe adviseurs.
Naar een optimaal winkelnetwerk met slimme locatieplanning
Beslissen over het openen, sluiten of verhuizen van een winkel wordt voortaan dus een fluitje van een cent. Met letterlijk slechts 1 druk op de knop kun je voortaan een omzetvoorspelling voor een winkellocatie kunnen laten berekenen. Direct duidelijkheid, direct zekerheid, en ook nog eens met een grote nauwkeurigheid (tot 90%)!
Kwantificeer zélf de impact van sluitingen, openingen en relocaties, om zo uiteindelijk tot je optimale vestigingennetwerk te komen.
Daarnaast krijg je eenvoudig antwoord op vragen als:
- Hoe breng ik het bestedingspotentieel in kaart?
- Wat kan ik leren uit de verplaatsingsbereidheid van mijn klant?
- Hoe beperk ik interne kannibalisatie tot een absoluut minimum?
- Hoe kan ik mijn vestigingen op een zuivere manier benchmarken?
- Welke omzet zou deze winkel op deze locatie moeten kunnen behalen?
- Hoe kan het dat deze winkel underperformt? In hoeverre komt dat door in-store kenmerken of out-store kenmerken?
- Welke impact hebben concurrenten en de juiste buren van een vestiging?
- Hoeveel extra omzet kan ik draaien door lokale winkelkenmerken te verbeteren?
- Wat is de impact van mijn webwinkel op mijn fysieke winkels?
Europees niveau
RetailSonar is 8 jaar lang organisch gegroeid en is in België inmiddels marktleider. Een jaar geleden opende het bedrijf een kantoor in Nederland. Monique Husslage (marketing Nederland): “Wij zijn een innovatieve geomarketingorganisatie met een bewezen trackrecord in de retailsector. Ook in Nederland groeit het aantal klanten flink en we rollen ons platform op dit moment ook op Europees niveau verder uit.”
Whitepaper: zelf aan de slag met data gedreven locatieplanning!
Inmiddels ervaren meer dan 60 grote retailers uit alle marktsegmenten hoe relevant en accuraat de modellen van RetailSonar zijn. Benieuwd hoe zij er dankzij technologie en kunstmatige intelligentie in slagen om het buikgevoel te overtreffen? In een whitepaper leggen we de fundamenten van het model tot in detail uit. Aan de hand van een volledig uitgewerkte case ontdek je zelf hoe je stap voor stap aan data gedreven locatieplanning kan doen.