Retail Round Table: Big Data & Social Data in Retail

Retail Round Table: Big Data & Social Data in Retail

SAP-grijskaderWat kun je nu eigenlijk met Big Data en Social Data als retailer? Dat was het onderwerp van gesprek tijdens de Retail Round Table ‘Big Data & Social Data in Retail’.

Ik merkte dat de aanwezigen bij dit event met veel vragen rondlopen over het toepassen van, gebruiken voor en resultaatgericht inzetten van Big Data. Retailers zijn zoekende: de enorme hoeveelheden data over aankoopgedrag, websitebezoeken en klantgegevens zouden een goudmijn kunnen zijn. Maar dan moet je wel weten waar je moet beginnen met een Big Data-strategie.

Gregg Aamoth over Big Data strategie 

Gregg Aamoth, voormalig Vice President Customer Marketing Macy’s, sprak tijdens deze Round Table over de evolutie van data binnen de retail sector. Tijdens zijn presentatie  behandelde Aamoth vragen als ‘weet je waar jouw data vandaan komt?’, ‘Heeft deze data een houdbaarheidsdatum?’ en ‘Hoe vaak ververs je deze data?’.

Na deze openingspresentatie werd in het expert-panel nader ingegaan op de uitdagingen waar de retailers voor staan, en wat retailers kunnen en moeten overwegen in het kader van hun big data-strategie. Maar ook concreter op de vraag: ‘waar moet ik beginnen’.

Lessons Learned

Voor mij waren er een aantal ‘lessons learned’ tijdens deze dag;

  • Big Data is een containerbegrip. Voor retailers blijft het lastig om een heldere definitie te formuleren.
  • Big Data is voor velen nog moeilijk te vertalen naar de praktijk.
  • Interne data wordt vaak al ingezet, externe data nog niet.
  • Daarnaast is het voor vele klanten nog niet duidelijk of alle publieke data “zomaar” gebruikt mag worden? Privacy werd als rode draad in vele discussies aangeraakt.
  • Daarnaast kunnen we wel stellen dat er per retailer en per bedrijf een andere oplossing gevonden moet worden voor de Big Data uitdaging!

De organisatie van het grote ‘What’s going on in Retailing?’ jaarcongres heeft samen met SAP en Capgemini de Retail Round Table in november 2013 georganiseerd. Sfeer proeven? Bekijk deze video van de dag of bezoek de speciale Retail Round Table-pagina met passende content!

Waar beginnen?

Terugkomend op de vraag: ‘waar moet ik beginnen?’

In het expert panel werd gesproken over het identificeren van een geschikte toepassing van big data, om de impact van big data voor jou als individuele retailer te kunnen bepalen. SAP gebruikt hier voor de ‘Design Thinking’ methode: in een interactieve sessie en een creatieve setting, kunnen wij samen met jou scenario’s bedenken die uw processen fundamenteel kunnen veranderen. Dus wil je ideeën genereren over hoe technologische innovatie in het algemeen en ‘Big Data’ in het bijzonder jou kan helpen om uw klant beter van dienst kunt zijn, dan is een dergelijke workshop het ideale vehikel.

SAP’ers delen hun kennis met jou

Ik kan me voorstellen dat je nog vele vragen hebt rondom het begrip Big Data. Mijn collega’s delen graag hun kennis over Big Data en Social Data via blogs.sap.nl. Niels van Noort beantwoordt in zijn blog de vraag ‘Wat moet ik nou eigenlijk met Big Data?’ en Oscar Trompé loodst je door de Big Data jungle heen in zijn blog ‘Big Data? Big Future’. Op het gebied van Social Data is Maxim van Schijndel SAP expert. Hij weet dat het online bewaken en beheren van een merk een grote uitdaging kan zijn; hij noemt SAP Social Contact Intelligence als de oplossing. Lees ook zijn blog ‘Kent u uw online ambassadeurs?’!

Wil je altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van, #BigData, #Retail & SAP? Volg @SAP_Nederland en @JTuitBest op Twitter of lees onze on-going Flipboard magazines.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024