Doe als retailer je stinkende best!

Doe als retailer je stinkende best!

Dat opgeruimde gevoel, je dag kan niet meer stuk en de wereld ligt aan je voeten. De frisse geur van het schoonmaaksop hangt nog heerlijk op de achtergrond en helpt je herinneren dat het huis vandaag schoon is.

Is het niet zo dat ditzelfde gevoel bij je wordt opgewekt als je thuis komt bij iemand anders? Je wordt dan hoogstwaarschijnlijk herinnerd aan deze positieve staat. Welkom in de wereld van geuren!

Het is niet onbekend dat geuren belangrijk zijn in ons leven. Misschien is het tegenwoordig niet zo van levensbelang als vroeger maar nog steeds speelt geur een grotere rol in het dagelijks leven dan je denkt. Hoeveel besteed je jaarlijks aan deodorant, parfum en luchtverfrissers? Iedereen weet hoe belangrijk het is om goed te ruiken. Waarom wordt er dan zo weinig besteed aan geuren van openbare ruimtes?

Praktijk

Onlangs hebben we de effecten van geur nog getest in winkelcentrum Kanaleneiland met bezoekers die niet op de hoogte waren van de geurverspreiding. Door mandarijnengeur voelden mensen zich 13% plezieriger en 17% veiliger. Het draagt eraan bij dat we klanten in de winkels houden en met een fijn gevoel weer naar huis laten gaan.

Het onderzoek

Je hebt er wellicht iets over gehoord, mandarijnen, daar ging het over. Er zijn honderden mensen geënquêteerd die vragen hebben beantwoord als ‘ik voel mij op mijn gemak’, ‘ik voel mij blij’, ‘ik voel mij veilig’. Er is op verschillende dagen gemeten (doordeweeks en in het weekend) voor maanden achtereen. Tijdens deze periode is er op bepaalde momenten een geur verspreid, fruitig of fris. De frisse geur (alsof je net je huis hebt schoongemaakt), had ook een positief effect, maar dit was net iets kleiner dan de mandarijnengeur. Dit alles was zowel doordeweeks, als in het weekend.

Daarnaast is er getest wat het effect van planten was. Zeker met de planten zagen we een groei in uitgaven. De significante stijging was 39%. Dit is natuurlijk enorm. In de toekomst zouden we graag er dieper in duiken, want het zou kunnen zijn dat dit met name bij sommige winkels extreem positief effect heeft gehad. Nu is de gemiddelde besteding per bezoeker genomen, van alle winkels samen.

Eerste zintuig

Geur is het enige zintuig dat direct binnenkomt in het emotie gebied van de hersenen. Dit wil zeggen dat wanneer een geur geroken wordt, deze direct gelinkt kan worden aan een emotie of herinnering. Geur kan worden waargenomen op bewust maar ook op onbewust niveau. 75% van onze emoties op een dag kunnen zijn ontstaan door geur. Tevens is reuk het eerst zintuig dat in de baarmoeder ontwikkeld wordt. Als we even terug gaan in de tijd heeft geur vaak ons leven gered. Het kan ons waarschuwen voor gevaar zoals brand maar ook of voedsel eetbaar was zoals zure melk.

Benaderen of ontwijken

Het belang van een geur zit in het benaderen of ontwijken. Dit komt er op neer dat wanneer het ergens niet prettig ruikt, het hele lichaam in een staat van ontwijken terecht komt. Denk aan afkeer, negatieve associaties en vluchtgedrag. Het tegenovergestelde is dat een prettige geur juist aantrekt. Je vindt het niet erg om hier dan langer te blijven (verblijfsduur), positieve associaties, en blije gevoelens.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024