Onderweg naar HEMA Parijs met de Thalys, mijmerend over expansie. HEMA begeeft zich al jaren over de grenzen met winkels in België, Luxemburg en Duitsland. Expansie is voor veel retailers een manier om te blijven groeien. En dat we dit kunstje beheersen blijkt ook wel als we kijken naar onze retailketens die de landsgrenzen over gaan. HEMA laat zien hoe je dit succesvol kunt doen met de 30 winkels nu al in Frankrijk (http://goo.gl/9Y8pC). En dat er meer gaan komen blijkt wel uit de ambitie om te willen groeien naar 200 winkels op termijn (http://goo.gl/IRDHj). Ik vind het mooi! Echt ouderwets Nederlandse handelsgeest over de grenzen. Dus tijd voor een loftrompet in deze blog.
Naast HEMA laten ook veel andere ketens zien dat expansie en succes over de landsgrenzen mogelijk is. Velen voorspelden dat Albert Heijn niet zou gaan slagen in België. Maar ondertussen heeft Albert Heijn al 16 winkels geopend en de doelstelling is om door te groeien naar 50 winkels in 2016 geeft Corné Mulders landendirecteur aan. De strategie is net als in Nederland een combinatie van Franchise en Eigen winkels. Een methode om sneller te groeien door gebruik te maken van ondernemers die lokaal al gevestigd zijn om vervolgens uit te breiden in de omgeving met eigen winkels of andere franchisers. En groei van Ahold in Duitsland staat op de planning met het AH to Go concept. Succesvol op de stations in Nederland en in de city en mogelijk ook in Duitsland. Ook HEMA is sterk op de Nederlandse stations en weet dit als concept door te vertalen op het station in Parijs met hun winkels op Gare du Nord en Gare Saint Lazare.
Andere ketens die over de landsgrenzen zijn gegaan en meer landen aan het veroveren zijn, zijn Hunkemöller, M&S mode en bijvoorbeeld Rivièra Maison. Hunkemöller weet via Sylvie Meis de klant voor zicht te winnen. Sylvie immens populair in Duitsland helpt om onze oosterburen de Hunkemöller winkel in te lokken. Een gouden greep. En als een van de weinigen nu ook groei in Scandinavië. Ronald Kahn met zijn Excellent Retail Brands waar o.a. Coolcat, M&S en America Today deel van uit maken is wijd verbreid met o.a. winkels in Spanje, Frankrijk, België en Nederland.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met Zeeman, WE Fashion, Rituals, Gaastra, Ariane Inden met haar beauty concept en natuurlijk Scotch & Soda die allen op hun eigen wijze het winkelbeeld in Europa en zelfs de wereld voor een stukje bepalen. En wellicht nog mooier Suit Supply die echt indrukwekkend de wereld tot zijn speelveld maakt. Van Milaan, Londen, Shanghai tot New York zijn al winkels of worden ze binnenkort geopend. Wederom applaus!
Respect ook voor Henk Teunissen van Rivièra Maison die een andere wijze van expansie hanteert. Groei in eigen land met eigen winkels en franchise, groei door shop in shops bij de Bijenkorf en bijvoorbeeld Intratuin en over de grenzen ook bij Selfridges in London. Op BNR vertelde hij onlangs dat het merk eigenlijk onafhankelijk van het land gewaardeerd wordt. De expansie verloopt volgens een minder vast patroon per land, maar veel meer via de intuïtie en durf van de ondernemer. Zie hier een wereldveroveraar pur sang. Nu met winkels in Hongkong, Kazachstan, Istanbul, Oslo, Seoul. En net geopend in Madrid en Alicante.
Maar de winnaar op dit moment is wellicht wel Action. Topman Ronald van de Mark wil doorgroeien dit jaar naar 400 winkels (http://goo.gl/8eJI1). Deze low budget keten doet het in alle opzichten goed. Binnenkort start de bouw van een nieuw distributiecentrum in Limburg, waarmee een extra hub de expansie verder ondersteunt. Hollands glorie uit de kop van Noord-Holland. Ik vind het mooi!
Wat kenmerkt al deze ondernemers van groot tot klein? Het zijn echte ondernemers! Ze hebben een fantastische formule met mooie producten en goede mensen. Maar bovenal hebben ze geloof en lef, handelen intuïtief, volgen een droom, zijn streetsmart en zoeken het avontuur. Ik denk dat dit voor de grote tot de kleinere ketens geldt. Want ook een uiteindelijke landenmanager begint met pionieren en gaat met een dosis nieuwsgierigheid aan de slag. Ze openen een eerste kantoortje dat vaak nog heerlijk basic ingericht is en gaan op pad. Dat is het mooie van ondernemen. Dat pionieren en de spanning van het onbekende. Dit werd mooi zichtbaar in de documentaire over HEMA waar Ronald van Zetten in de taxi zit in China en winkels van WE bezoekt als oriëntatie op een eventueel HEMA avontuur in China (http://goo.gl/9PPHu). Kortom voor de echte ondernemers ligt de wereld aan je voeten.