Interview Maurice Jongerius van Bol.com
Tijdens What’s Going on in (R)etailing?! 2014 interviewde wij Maurice Jongerius Manager Mobile bij bol.com.
Bekijk het interview
Ik ben Maurice Jongerius en ik ben bij Bol.com verantwoordelijk voor mobiel, de functie van manager Mobile. Dat bevat alles waar mobiel onze bedrijfsvoering raakt: mobiele websites, apps, integraties met andere partijen, dat is waar ik mij dagelijks mee bezighoud.
We zijn op het congres dit jaar bij Reinventing Retail. Wat draagt uw organisatie bij aan het opnieuw uitvinden van de retail en wat zijn jullie innovaties daarin?
Ik denk dat wij redelijk jong zijn in retail, we bestaan zo’n 15 jaar. We hebben toch wel de verschuiving naar online vanaf het begin mee kunnen maken en ik denk ook dat we daar een van de partijen zijn geweest die daar mede de versnelling in hebben gebracht. Wat je ziet is dat wij vooral geloven in de kracht van een netwerk, dus in de samenwerking met andere partijen, tegenwoordig ook onder vlag van Ahold met de Albert Heijn supermarkten, Etos winkels, Gall & Gall. We merken dat we online ook naar offline kunnen brengen met afhaalpunten, door gezamenlijke acties in de markt te zetten. Ik denk dat die combinatie van een online pure player nu samen met een traditionele speler met een enorme footprint in de Nederlandse samenleving, dat wel een toevoeging is aan het retail landschap.
We zijn hier in de Amsterdam Arena, Where Retail Champions Rise. Welke retail is volgens u absolute kampioen?
Dat is wel een lastige vraag, want er zijn zoveel partijen die iets heel goed doen. Het gekke is dat ik zelf al, voordat wij bij Ahold kwamen, heel erg gecharmeerd was van bijvoorbeeld een Albert Heijn, hoe zij met loyalty, Appie app, bonuskaarten de trend hebben gezet voor hoe een bedrijf zijn klanten centraal stelt in de winkel, maar ook thuis via verschillende platforms. Ik denk dat dit voor ons een inspirerend voorbeeld is, wat tegelijkertijd ineens ook heel dicht bij huis is. Dat is ontzettend leuk om daar ook samen mee op te trekken.
De toekomst van de Nederlandse retail, enig idee hoe die eruit gaat zien en hoe dan e-commerce en mobile daar bijvoorbeeld toepassingen kunnen zijn?
Ik word er vooral heel enthousiast van, omdat de dingen waar ik mee bezig ben, mobile, ontzettend groot gaan worden. Je merkt het vandaag ook, mobile is centraal thema, ook binnen de gewone retail sessies, dus ook al was er een losse bootcamp, alle andere sessies noemden ook mobile en voor mij is dat wat de toekomst gaat brengen. Het feit dat online winkelen en offline winkelen volledig samen gaan komen door gepersonaliseerde ervaringen, waar de smartphone de absolute enabler is, dat is echt waar ik naar uitkijk en waar wij ook denk ik een hele belangrijke rol in willen spelen, waar we ook vol focus op gaan zetten de komende jaren.