Interview met Mark Oude Nijhuis van Informatica
Op What’s Going on in (R)etailing?! 2014 interviewde wij Mark Oude Nijhuis, werkzaam bij Informatica Nederland.
Mijn naam is Mark Oude Nijhuis, ik ben werkzaam bij Informatica Nederland.
Het congresthema van dit jaar is Reinventing Retail. Wat draagt uw organisatie bij aan het heruitvinden van de retail en wat zijn de innovaties die jullie daar inbrengen.
Vandaag de dag moet de retail echt vechten om hun producten te verkopen. Consumenten zijn steeds beter geïnformeerd via allerlei kanalen en Informatica stelt de retail organisatie in staat om een unieke en consistente shopping experience te creëren, waarbij op het juiste moment het juiste product aan de juiste klant wordt voorgesteld en dat in een real time omgeving.
We zijn hier op dit moment in de Amsterdam ArenA. De slogan van vandaag is Where Retail Champions Rise. Welke retailer is volgens u de absolute kampioen en waarom?
Het eerste wat mij te binnen schiet is Amazon. Ze hebben echt het gezicht van de retail substantieel veranderd door hun brede assortiment, maar ook door een excellente service, bijvoorbeeld door een pick & collect, maar ook wat ze nu aan het initiëren zijn als proef in Amerika, om een barcodescanner te introduceren bij mensen in huis om zodoende gedurende de dag hun producten te scannen die ze willen hebben om digitaal een boodschappenlijstje te creëren waar ze aan het einde van de dag hun order kunnen plaatsen bij Amazon en de volgende dag wordt geleverd. Dat is echt Reinventing Retail.
Dat is inderdaad een hele goede ontwikkeling. Hoe ziet u dan de toekomst van de Nederlandse retail en welke rol spelen e-commerce en mobile daarin?
Zoals eerder aangegeven zijn consumenten steeds beter geïnformeerd op allerlei manieren via allerlei kanalen, maar wat we ook zien is dat op die kanalen niet de aankopen worden gedaan. Het is uitermate belangrijk om tijdens dat proces de volgende aankoopactie zo optimaal mogelijk neer te zetten en te benutten en Informatica kan hierin ondersteunen.