Interview met Tom van Geemen – Wolkyshop
Tom van Geemen staat aan het hoofd van 9 monolabel-schoenenwinkels, waarvan 1 in Duitsland, 1 multibrand-winkel en een webshop onder de naam Wolkyshop.com. Hij verkoopt schoenen met een uniek voetbed en een duurzame footprint. De gang van zijn klanten naar de online wereld weet hij op originele wijze op te vangen. Gebruikmakend van de nieuwste technieken weet hij de service aan de klant en zijn voorraden te optimaliseren. Waar grote retailers nog nadenken over uitgebreide elektronische informatie uitwisseling met leveranciers en zaken als RFID heeft hij dit allemaal al operationeel.
Bekijk het interview
Lees het complete interview
De meest spannende gebeurtenissen van de laatste tien jaar zie ik als het consumentengedrag. Beter geïnformeerde consumenten, het anders winkelen, meer leasure, meer pleasure. En daarnaast is ook heel relevant geweest de economische ontwikkelingen, de crisis, voor vastgoed, financieel. En dat heeft dus eigenlijk veel retailers ook verrast in de nasleep, denk ik, van het afgelopen jaar.
De huidige situatie van de retail zie ik eigenlijk als een hele shake-out wat heeft plaatsgevonden, waarbij eigenlijk alleen de sterke, professioneel opgestelde retailers over zijn gebleven. En ik verwacht ook dat in de komende jaren vooral die retailers over blijven die sterk innoveren, en die dus ook echt professioneel blijven werken.
Het succes van de Wolky Shop is min of meer te verklaren omdat we zeggen van we zijn echt gefocust geweest op de consument. Waarbij we dus hebben gekeken naar unieke producten, kwalitatief hoogwaardig. En in die niche zijn we eigenlijk heel erg succesvol geweest. In 2014 gaan wij onze laatste vier winkels in Nederland nog innoveren. Een nieuw interieur erin, zoals u nu hier ook op de achtergrond een beetje ziet, waarbij we daarnaast verdergaan met de implementatie van het RFID traject in onze processen. En waarbij we dus zeggen in de toekomst ook de bedrijfsvoering nog beter willen afstemmen, en ook ten aanzien van de omni-channeling dat we meer daaraan aandacht geven.
De omni-channeling in de retail is eigenlijk een hele logische ontwikkeling vanuit de consument gedacht. We zijn zelf ook allemaal consumenten, en voor onszelf zijn die dingen juist heel erg logisch dat je dus eigenlijk één bedrijf ziet en hoe je hem benaderd via welke malus is eigenlijk niet spannend. Je verwacht gewoon dat iedereen alles vreet. Vooral onze processen waren vroeger altijd traditioneel omdat we de offline winkel en de online winkel eigenlijk apart hadden. En we proberen dat nu heel optimaal in elkaar over te brengen. En wij willen gewoon dat onze klanten gewoon verwend worden, en dat we gewoon optimaal de service kunnen doen zoals de klant dat wil beleven.
Je zou naar ‘What’s Going on in Retailing’ moeten komen omdat je daar een stukje inspiratie zou kunnen verwachten voor je eigen bedrijfsvoering, nieuwe ideeën kunt opdoen en misschien ook een stukje netwerk.
What's Going on in (R)etailing?!
What's Going on in (R)etailing?! is hét jaarlijkse netwerkevent waar retailers en fabrikanten elkaar ontmoeten. Het is one-stop-shopping voor industry professionals en biedt u in 1 dag: visies, strategieën, best-practices, netwerken en een overzicht van technologische ontwikkelingen en oplossingen. Bekijk het uitgebreide programma