Tijdens What’s Going on in Retailing 2015 hebben we Koen van Dijck, Retail Marketer bij BrandLoyalty. We hebben hemgevraagd naar de nieuwste innovaties in de retailwereld en de rol die data hierin kan spelen.
”Wij ondersteunen de retailer door een antwoord te geven op vragen zoals: Hoe kunnen we de online shopper het beste verdienen door middel van loyaliteitsprogramma’s?” – Koen van Dijck, Retail Marketer bij BrandLoyalty
[youtube width=”560″ height=”315″ video_id=”SRZ-KAQ4yFk” style=”style-3″ position=”left”]
Welke nieuwe innovaties in de retailwereld houden jullie in de gaten?
Er zijn er eigenlijk twee die wij heel erg belangrijk vinden en daar ook op hebben geanticipeerd: Dat zijn de digitale ontwikkelingen, de digitale diensten die ontwikkeld zijn, en de data-analyse mogelijkheden en dat zetten wij dan in ten behoeve van onze loyaliteitsprogramma’s.
En wat betekent dat dan?
Nou dat wij de retailer ondersteunen met zowel een antwoord geven op, hoe kunnen we de online consument shopper bedienen in loyaliteitsprogramma’s? En hetzelfde geldt, hoe kunnen wij de data die de retailer heeft, op zodanige manier “chrunchen” zodat er waardevolle informatie teruggegeven kan worden aan de foodretailer?
Zijn dat de enige trends die jullie in de gaten houden?
Het zijn wel de twee belangrijkste trends.
Oké, en wat levert dat dan op voor de retailsector?
Voor de retailsector betekent dit dat ze hele goede geïntegreerde beslissingen kunnen nemen, ten aanzien van prijspromoties, assortimentsbeslissingen, FMCG suppliers, etc.
En hoe verandert een retailorganisatie door uw data?
Men verandert daarin omdat men vaak inzicht krijgt in hoe een shopper met elkaar verbonden is. Een eenvoudig voorbeeld is, vaak bij foodretailers wordt een assortimentskeuze gemaakt op basis van meest en minst verkocht. Wij zitten in de loyaliteitsbusiness, en wij vinden het best belangrijk om te weten of die onderste producten die het minst zijn verkocht, als die op de lijst van “deleted” komen te staan, misschien zijn dat wel producten die door de meest trouwe consument wordt gekocht bij je. Dat assortiment “killen” kan dramatische gevolgen hebben.
En wat betekent dat voor de toekomst van retail over 5 jaar bijvoorbeeld?
Ik kan niet heel goed in de toekomst kijken dus ik weet wel dat veranderingen er ineens zijn. Er sluimert een hele hoop, een goed voorbeeld is Uber, is RPMB bedrijven die gewoon een paar jaar geleden er niet waren en nu de “gamechangers” zijn. En de mobiele applicatie is absoluut een gamechanger voor de retailwereld.
What’s going on in (R)etailing?!
Brandloyalty was sponsor van het congres What’s going on in (R)etailing?! in de Passenger Terminal Amsterdam. Een unieke mogelijkheid om van koplopers in de retailsector (zoals Mango, Jumbo, McDonalds, Bas Groep, Macintosh Retail Groep, Subway, Walgreens en vele anderen te horen hoe zij succesvol zijn.
Meer informatie over het congres en alle sprekers is terug te vinden op de website van What’s going on in Retailing.