Interview met Thomas Gaakeer, voorzitter Young VEDIS
Als u terugkijkt op de afgelopen 10 jaar, wat zijn dan de meest opvallende gebeurtenissen en belangrijkste innovaties op het gebied van retail?
Online, het gemak en daarmee ook de totale transparantie van informatie. Kijk naar de markt voor electronica, het vergelijken van prijzen en productspecificaties is ontzettend makkelijk geworden, met online tools als Tweakers pricewatch.
Zelfscan kassa’s: erg belangrijke innovatie waar eigenlijk nog veel te weinig mee gedaan wordt. Je ziet een aantal supermarkten en IKEA het gebruiken maar de toepassingsmogelijkheden zijn natuurlijk veel breder.
Aan de achterkant, RFID. Kan nog veel meer mee gedaan worden en voor accuraat voorraadbeheer en goede tracking door de hele keten is dit natuurlijk een geweldige kans.
Belangrijke gebeurtenissen: een hele belangrijke vind ik toch wel de opkomst van private equity, met name de overname van VendexKBB door o.a. KKR. En de consolidatieslag in de supermarktbranche, waar een paar grote namen verdwenen zijn, wie had dat gedacht 10 jaar geleden.
Hoe zou u de huidige situatie van de retailsector het best kunnen omschrijven en waarom?
Verandering en de dilemma’s die dat met zich meebrengt. Economisch is het natuurlijk moeilijk geweest de afgelopen jaren, maar dat werd nog eens versterkt door het onvermogen van veel retailers om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Nog steeds zie ik dat sommige retailers zich moeilijk aanpassen aan de enorme opkomst van online en de daarmee gepaard gaande afname van fysieke retail. Veel winkels en winkeliers in de provincie houden nauwelijks het hoofd boven water, en de vraag is dan natuurlijk of je daarmee door moet gaan. Waarschijnlijk moeten er in kleine kernen wel een aantal winkels dicht en dat vang je natuurlijk redelijk makkelijk op met online of omnichannel oplossingen, zeker in een klein land als Nederland waar distributie snel te regelen is. Het lijkt alleen wel of niemand echt de eerste stap durft te maken, op de duidelijke strategische keuze van de Bijenkorf na, met het sluiten van 5 winkels. Dapper besluit, getuigt van visie.
Wat is het doel van VEDIS in 2014, en wat is de rol van Young VEDIS hierin?
VEDIS Detailhandels Platform is hét platform waar verschillende disciplines uit de retailsector samenkomen. In 2014 wordt wederom een interessant programma neergezet om de retailers van nu te inspireren en in staat te stellen kennis uit te wisselen met collega ‘s uit de hele branche. Het programma omvat bedrijfsbezoeken, trend & opinie cafés, ronde tafel bijeenkomsten, inspiratietours en een jaarlijks congres.
Young VEDIS heeft daarbinnen een speciaal programma voor jonge retailprofessionals, waarbij de interactie wordt bevorderd door met kleine groepen en met gerichte opdrachten het denkvermogen en de creativiteit te prikkelen. Zo wordt in juni van dit jaar, voor de derde keer op rij, de succesvolle VEDIS Retail CityHunt georganiseerd. Na Amsterdam en Antwerpen is dit jaar Rotterdam aan de beurt, waar wij middels verschillende routes, tal van vernieuwende en inspirerende concepten bezoeken.
Hoe kijkt u aan tegen omnichannel in de retailsector?
Omnichannel is mijns inziens key. Het is logisch dat je het moeilijk kunt krijgen als retailer als je hier niets aan doet. Hierbinnen zijn natuurlijk wel uitzonderingen denkbaar van formules die zo hard groeien met hun fysieke concept dat online nog geen prioriteit is (Primark), maar op den duur gaan zij het denk ik ook nodig hebben.
Het is heel simpel, er is een enorme klantvraag, dat zie je uit de jaarlijkse groei. En als je als retailers geld wilt verdienen, daar gaat het uiteindelijk toch om, dan moet je daarin mee op een manier die voor de klant interessant is. Maar ik ben er zelf heel erg van overtuigd dat juist die combinatie zo belangrijk is. Fysieke winkels als inspiratiebron, ontmoetingsplaats of voor gemak zijn extra sterk met een fantastische online omgeving erachter met een long-tail van alle maten, kleuren en speciale collecties erachter.
Hoe ziet de toekomst van de retailsector er in 2015 en 2020 eruit?
2015 is natuurlijk al erg dichtbij. Persoonlijk verwacht ik dat nog wel een aantal bedrijven het moeilijk gaan krijgen, ondanks de goede economische vooruitzichten. Veel retailers hebben natuurlijk wel flink op hun reserves ingeteerd de afgelopen jaren. Daarnaast verwacht ik een verdere groei van internationale retailers in onze grote stadscentra, maar ook opkomst van een aantal nieuwe en sterke Nederlandse concepten zoals Bilder & de Clerq uit Amsterdam.
Voor 2020 verwacht ik een nog verdere groei van online, eigenlijk omnichannel. Ik verwacht ook dat grote traditionele spelers nog meer nadruk op online en omnichannel zullen leggen en zich eindelijk minder laten weerhouden door het feit dat ze zo veel ‘traditionele’ winkels hebben. Ik zie nu dat nog steeds heel weel winkeliers bepaalde dingen doen (en niet doen) omdat ze lijken vast te houden aan dat oude winkelbestand. Of omdat ze bijvoorbeeld franchisers hebben. Maar de klant is daar helemaal niet mee bezig, en als je niet snel genoeg in de wensen van de klant meegaat dan ga je het verliezen.
Aan de andere kant denk ik ook dat pure players meer fysieke locaties gaan openen. Een aantal zijn daar natuurlijk al succesvol mee, maar ik verwacht ook dat bol.com en wehkamp.nl tegen die tijd een fysieke locatie zullen hebben. Kan ook een experience center of een service center zijn.
___________________________________________________________________________________
Speciale Young VEDIS lunch op 8 april
Tijdens het congres What’s Going on in Retailing op 8 april vindt er een speciale Young VEDIS lunchsessie plaats. Thomas Gaakeer, voorzitter Young Vedis, geeft tijdens deze lunch een toelichting op de positie van de jonge retailer.
Ben jij werkzaam bij een retailer en onder de 40 jaar en wil je kennismaken met jonge collega retailers? Kom dan naar de jonge retailers lunch van YOUNG VEDIS, het detailhandelsplatform voor jonge retailprofessionals. Meer informatie over het congres en de lunchsessie vind je op dev-retailing.live.blog.euroforum.nl/programma.