Toch een duidelijk merk en geen saaie straten!
Er wordt van alles geblogged over het weer aantrekkelijk maken van de winkelstraten. Beleving en/of expierence zijn de toverwoorden. Hier moet steeds iets voor worden gedaan. Maar moet er misschien niet juist minder gedaan worden ?
De winkelstraten zijn saaie eenheidsworsten waar je het verschil tussen de ene en andere stad niet meer ziet. Retail merken en consumenten merken die retailen zijn hier debet aan. De winkels moesten een zelfde merkgevoel over de hele wereld uitstralen. Dat was onderdeel van de merkbeleving. Met het bekende resultaat als gevolg.
Moeten we niet juist kijken naar de winkel panden en daar de merken in plaatsen? Zijn de merken van nu niet sterk genoeg om in elke omgeving het merkgevoel te communiceren? Of moeten merken eigenlijk niet zo sterk zijn? Veel merken hebben authenticiteit en echtheid als een van hun kern waardes en toch wordt vaak alle authenticiteit van een pand afgebroken en wordt er in een lege box een nieuwe authenticiteit gebouwd. Waarom geen gebruik maken van bestaande winkel interieurs en exterieurs en daar een merk in plaatsen?
Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de Albert Heijn in de Korenbeurs in Groningen, de Selexyz/de Slechte in de Dominicanenkerk in Maastricht, en natuurlijk de fantastische mix tussen merk en pand in de Apple Store in het Hirsch gebouw in Amsterdam. Abercrombie & Fitch past ook bij deze voorbeelden. Het originele trappenhuis van het oude Metz pand is er nog en verder is er een nieuw interieur met vide en al gebouwd. Overigens op zo’n manier dat het oud zou kunnen zijn en bij het pand past. Maar de buitenkant draagt op geen enkele wijze bij aan een leukere en interessantere Leidsestraat. Grappig dat de ramen afgeplakt zijn maar er toch vooral geen fietsen tegenaan geplaatst mogen worden…
Het zal soms zoeken zijn naar echte en oude elementen in de winkelstraten. Vaak zijn panden vele malen verbouwd. Maar wat zit er achter de strakke winkelpuien en de vlakke wanden? Het zal een spannende ontdekkingstocht zijn om een merk tot uitdrukking te laten komen in een bestaand (of herbouwd) interieur. Maar het levert zeker een winkel op die veel meer expierence geeft zonder dat je er na eventuele restauratie en inrichting iets extra’s voor hoeft te doen. Kun je nagaan als je dan ook nog eens activiteiten, proeverijen, try.outs, workshops en dergelijke organiseert? Stel je eens voor dat je dat met diverse merken in een winkelstraat doet?
De consument heeft dan weer een keuze, de winkelstraat met variatie en beleving of de webshop? De winkelstraat zet zich weer meer neer als een inspirerende bestemming. Soms de webshop en soms de fysieke winkel en dat is de toekomst. Enjoy!
leuke zienswijze om meer naar panden te kijken en deze te hergebruiken ipv het volledig strippen van alles om te voldoen aan 'le brand'. zal daar al winkelend eens meer op letten!