Betalen in de kleding industrie anno 2021: frictieloos, veilig en contactloos

Wanneer we terugkijken naar 2020 kunnen we zonder blikken of blozen zeggen dat we een vreemd jaar achter de rug hebben. De coronapandemie heeft in slechts één jaar tijd de manier waarop we werken en leven volledig veranderd. Van thuiszitten en virtuele events tot drive-thru’s: we doen nu alles online en op afstand.

Ook de manier waarop we betalingen verrichten is veranderd. Én in het verlengde daarvan is de digitalisering van betaalproducten- en oplossingen ook versneld. Deze veranderingen zijn ook duidelijk zichtbaar in kledingwinkels, waar consumenten steeds meer contactloos betalen. Bij deze vorm van betalen hoef je niet bij elke aankoop een pincode in te voeren, maar scan je met jouw smartphone-camera een QR-code die wordt getoond op een tablet of handheld.

Contactloos betalen is populair en heeft zich in een korte tijd gepositioneerd als ‘een gevestigde’ manier van betalen naast het reeds ingeburgerde contactloos pinnen met een betaalpas of wearable. Ook in de retailbranche ís en blíjft deze manier van betalen in het betaallandschap van kracht omdat het veilig is en deze vorm van betalen steeds meer vertrouwen wint onder consumenten.

Het gebruik van contactloos betalen blijft groeien in de kledingbranche

Dankzij nieuwe technieken ontstaan nieuwe betaalmethoden. Mede hierdoor is afgelopen jaar het aantal contactloze betalingen in Nederland gegroeid. En dat is ook te zien: veel kledingwinkels zijn ondertussen overtuigd van de voordelen van contactloos betalen. Consumenten rekenen sneller af en ondernemers voeren minder handelingen uit dan bij reguliere pinbetalingen.

Er wordt inmiddels vaker contactloos betaald aan de kassa, met een smartphone, smart watch of zogeheten wearable (een draagbaar sieraad met ingebouwde contactloze betaalchip), dan door het insteken van een pinpas in de pinterminal. Het groeiende succes van contactloos betalen met een smartphone of smart watch lijkt vooral te danken aan de invoering van Apple Pay (voor iPhones) en Google Pay (voor Android-toestellen), volgens de betaalvereniging Nederland.

20% van alle contactloze betalingen wordt gedaan zonder pinpas

Er wordt tegenwoordig vaker contactloos betaald met een smartphone, smart watch of wearable (maar liefst 15% van alle pinbetalingen gebeuren op deze manier), dan door een betaalpas in de betaalterminal te steken (nog maar een kleine 14% van alle pinbetalingen verloopt nog op deze ouderwetse manier). Afgelopen juli was 86% van alle pinbetalingen contactloos. Bijna 20% van die contactloze betalingen gebeurde dus zónder betaalpas, maar met een smartphone, smart watch of wearable.

PAY. voor jouw retail onderneming

PAY. is er ook voor jouw als retailer! Als Payment Service Provider hebben wij als doel om retailers volledig te ontzorgen op het gebied van online en offline betalingen. Dit doen wij door te luisteren naar klantwensen, door te innoveren en door de beste (technische) ondersteuning te bieden.

Meer informatie over What’s Going on in [R]etailing?!

Bezoek de website

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024