“BETTER A HOLE THAN AN ASSHOLE IN YOUR TEAM”
Ik ben in verband met mijn klanten, projecten en denktanken veel bezig met de toekomst van retail. Welke ontwikkelingen zijn er gaande? Hoe en waar winkelt en koopt de
consument over 10 jaar, welk effect heeft dat op het winkelbeeld en winkelcentra en waarom zouden wij in de toekomst nog een fysieke winkel willen bezoeken?
Ik kreeg daarin van de week een nieuw inzicht dat aangewakkerd werd door een stuk in LINDA. van Saskia Noort. Het artikel heet: “Heb mij lief. Ik ben een klant” waarin zij de tien geboden noteert voor winkelpersoneel opdat wij nooit meer geholpen worden door kauwgum kauwende meisjes en arrogante tuttebellen die ‘eigenlijk’ styliste, actrice of
aanstaande voetbalvrouw zijn. Saskia geeft daarin tenenkrommende voorbeelden van eigen ervaringen die wij eigenlijk ook allemaal wel kennen……..
Een flexibele, servicegerichte, open-minded mensen-mens
Wat mij vanuit mijn eigen vak als talent scout & recruiter in de fashion- & retailindustrie fascineert is wie deze mensen in godsnaam en in eerste instantie dan aanneemt!!??? Op
basis van welke criteria wordt besloten een dergelijke attitude op die ‘oh-zo-belangrijke’ winkelvloer toe te laten? Zou het kunnen dat we in retail een tikkeltje te veel met het product en ‘online’ bezig zijn en de dienstverlening daaromheen minder belangrijk maken? Het verschil tussen een dienst en een product is dat je een dienst in het bijzijn en tegenover je klant produceert. Dat vraagt om een flexibele, servicegerichte, open-minded mensen-mens die zowel zijn of haar passie voor het merk en de producten als wel het plezier in haar vak en interesse in de klant weet over te brengen op het moment dat die klant daar is. Wat betreft die future scenario’s zouden we ons dus heel goed moeten bedenken wat het profiel van het winkelpersoneel van de toekomst is. Want daar waar service en klantvriendelijkheid uiteraard altijd al heel belangrijk waren zal de winkel van de toekomst een plek zijn waar je met een merk of producten kunt kennis maken, onbelangrijker wordt of jouw klant dan ook uiteindelijk in die winkel koopt of op een later tijdstip online of mobiel. In die winkel wil je dan toch dat er ambassadeurs staan van je merk(en) die op inspirerende wijze de klant helpen en een positieve ervaring meegeven?
Richard Branson
Vanuit dat gegeven wil ik graag een recent artikel van Richard Branson onder de aandacht brengen waarin hij aangeeft dat hij bij het aannemen van mensen voor zijn team vrijwel
alleen de focus legt op persoonlijkheid. Hij wijst op het gevaar van te veel haast hebben met personeel aannemen en te veel afgaan op het hebben van de juiste werkervaring waardoor je misschien niet ziet of de energie van die persoon wel bij jouw bedrijf en team passen: How I Hire: Focus on Personality.
Isrid van Geuns
IS Works