Juist in economisch mindere tijden is het van belang dat we naar buiten gaan om te leren van succesvolle collega's uit de eigen retailbranche en te ontdekken wat de straat te bieden heeft.
Op 20 maart ging de Conscious Campagne met Vanessa Paradis in de hoofdrol van H&M 'live' in het 'store for bRands' pop-up pand, dat op haar high traffic locatie in de Kalverstraat goed zaken doet met o.a. de introductie van producten.
H&M focust op duurzaamheid, vertelt op deze pop-up locatie op een toegankelijke manier haar verhaal en neemt ons zo mee in haar wereld. Een 'walk-through-etalage' met wuivend groen, energiebesparende spotlights, een boom voorzien van koptelefoons en kijkgaatjes waardoor je korte informatieve films over het project te zien krijgt. De geur van regen en vogelgeluiden op de achtergrond benadrukken het verhaal dat op flatscreens via 'lieveheersbeestjes' vertelt dat er door H&M niet met pesticiden wordt gewerkt om biologisch katoen te verbouwen. Onderweg zie je paspoppen (hadden wat mij betreft gewone mensen mogen zijn) gekleed in de duurzame collectie.Direct-klaar fotohok Een ouderwets direct-klaar fotohok met de naam 'Botanische Photoboot' is omgetoverd in een groene zitplaats, zodat je met je zojuist gezeefdrukte T-shirt, dat je overigens zelf mee hebt gebracht en hier niet te koop is, op de gevoelige plaat kunt worden vastgelegd. Een jonge designer van Strawberry Earth staat (jammer genoeg alleen op de openingsdag) achter de printplaten klaar in deze 'walk-through' om je zelf meegebrachte T-shirt te bedrukken.
Je waant je in een niet-commerciële omgeving. Er is geen handel, er zijn geen kassa's en er is zogezegd alleen aandacht voor 'do good' met in de hoofdrol een ster, Vanessa Paradis, die hierom bekend staat.
De juiste toon
H&M heeft wat mij betreft hier de juiste toon te pakken. Zagen we al dat er in de laatste nieuwe H&M winkels steeds vaker gewerkt wordt met free-flow opstellingen waardoor je weer mag ontdekken en er naast volume vooral veel aandacht voor verhalende presentaties is. Hier is immers ook nog eens zeer goed nagedacht over de toevoeging van de geur van regen en vogelgeluiden.
Theater op de winkelvloer
In deze Conscious Experience gaat H&M nog een stapje verder en is er echt sprake van 'Theater op de winkelvloer'. Wat mij betreft dan ook een voorstelling die je als 'retail-lover' gezien moet hebben, een beleving ook waar je je beter in mag verdiepen. Simpelweg vanwege het feit dat de consument het aangenaam vindt om verrast te worden.
H&M wijst ons duidelijk een van de nieuwe wegen in retail. Een weg overigens die vraagt om nieuwe vaardigheden van retailers.
De H&M Consious Experience is nog te ervaren tot en met 31 maart in de Kalverstraat 101 in Amsterdam.