De winkel van de toekomst volgens trendforecaster Judith ter Haar
Trendforecaster en retailer Judith ter Haar liet in het Retail Future Home tijdens de Modefabriek haar visie zien op wat ons staat te wachten in retailland. Ook nodigde ze experts uit om te discussiëren over de winkel van de toekomst.
Ter Haar ziet de winkel van de toekomst als een huis ‘waarin geleefd en gedeeld wordt, waar iedereen welkom is en graag wil zijn’. Laten we beginnen met een kennismaking met de consument van de toekomst:
Local Trackers (Lokale Ontdekkers) Terug naar het product, gevoel hebben met waar het vandaan komt. Niet global, maar juist hyper-lokaal leven, werken en consumeren in de buurt van waar je woont. Het unieke, daar draait het om.
Technical Pelgrims (Technische Pelgrims) Het gaat niet langer om on- of offline, maar om een naadloze overgang. Via social media, telefoon en tablet definiëren ze zich niet meer met leeftijd, geslacht of afkomst, maar met interesses, gevoel voor stijl en passie.
Bohemianism (Bohemianisme) Overdonderd door het digitale tijdperk, gaan deze mensen terug naar de basis van maken, doen en koken. Gedreven door de basale menselijke behoefte van eten, slapen, liefhebben en aanraken, komen ze samen als moderne nomaden.
Championships (Kampioenen) Deze specialisten gebruiken de ambachten en tradities van vroeger om naar de toekomst te kijken. Het gaat om kwaliteit en eenvoud in vorm. Om eeuwenoude gebruiken die een nieuw gezicht krijgen.
New Puritans (Nieuwe Puriteinen) Binnen de filosofie van innerlijke luxe en tijdloze eenvoud gaat het om opnieuw contact maken, filosofie, wijsheid en welbehagen. Ze gaan voor eenvoud en duurzaamheid in design. Niet meer ‘je jonger’ voelen, maar tijds- en leeftijdsloos.
Retailreceptuur
Ter Haar ziet food als verbinder, maar ook als directe indicator van nieuwe trends. Daarnaast is ze van mening dat een grote verandering in ons denken over retail een proces is dat ruimte vergt voor bezinning en veel uitwisseling van ervaringen en kennis. Dit laatste gebeurde uitgebreid tijdens de Modefabriek. Bijvoorbeeld tijdens ‘The Future of Retail & Fashion’ onder leiding van Bregje Lampe (modejournalist en moderedacteur van de Volkskrant). Tafelsprekers zijn Willa Stoutenbeek (eigenaar W.Green),Hans Ubbink (modeontwerper), David Shah (trend forecaster en eigenaar View Publications), Samuel de Goede (curator Present Plus) en Judith ter Haar.
Vijf highlights
Het gaat te ver om dit twee uur durende gesprek uiteen te zetten. Hieronder de punten die er voor mij uit sprongen:
- Binnenkort spreken we niet meer over online of offline. Dit zijn niet langer aparte werelden. Offline winkels gaan ook online (wat overigens niet per se betekent dat je een webshop moet hebben) en online shops zullen ook offline aanwezig moeten zijn. Dit wordt een organisch geheel waarbij technologie zal zorgen voor beleving. Ook zal de rol van 3D-printing gigantisch toenemen.
- Er zijn verschillende motieven om te kopen: status, identiteit, ‘connaisseurschap’ en emotie (het verhaal achter het product). Daarbinnen laten consumenten zich leiden door geld (nu nog de grootste groep) of door waarden als duurzaamheid, vakmanschap en transparantie (hoe is het product tot stand gekomen?). De laatste groep is nog klein, maar groeit wel. De jonge generatie gaat steeds meer delen en zelf creëren.
- Een tekortkoming van veel winkels is dat de consument beter op de hoogte is van de producten en mogelijkheden dan het personeel zelf. Zorg ervoor dat jij de connaisseur bent. Bovendien ontbreekt het nog erg vaak aan service. Dit is iets waar retailers wat mee zullen moeten, willen zij overleven.
- Klein, klein, klein, klein… Kleine winkels hebben de toekomst. Haal je inspiratie uit je lokale omgeving. Herken je klant en bied hem persoonlijke service. Neem zelf je verantwoordelijkheid.
- Visual merchandise (of retailmerchandise in het boek Prikkel de Koopknop) is veranderd. De nieuwe regel: minder producten per vierkante meter, waardoor je minder voorraad nodig hebt. Uiteraard wel gecombineerd met goed geïnformeerd personeel en een sterke internetservice. Sfeer, entertainment en inspiratie zijn de sleutelwoorden van de toekomstbestendige winkel.
Kortom, als retailer zijn er kansen genoeg. Zorg ervoor dat je je winkelconcept, personeel en aanbod zo aantrekkelijk is dat de consument van de toekomst jouw winkel ervaart als een huis waarin je graag wilt zijn. Een plek die voor een beleving zorgt.
Ik vind het natuurlijk helemaal niet erg als mensen ideeën, die al twee jaar op mijn website staan, naar voren brengen. Wel dat ze vervolgens als eigen ideeën naar voren brengen, die vervolgens zonder enige verwijzing als ‘resultaat’ van deze ronde tafel worden gepubliceerd.
Temeer omdat mijn eigen invalshoek ook allang op dezelfde website staat.
Meer met minder wordt de trend, met het concept ‘De Nieuwe Winkelier’!
Beste Reinier,
Bovenstaand artikel is daadwerkelijk een verslag van een bezoek aan Retail Future Home, waarin verschillende experts met elkaar in gesprek gingen. De thema’s die aan bod komen in bovenstaand artikel zijn inderdaad niet uniek, maar een weergave van wat er speelt op retailgebied. Ook bij CF retail roepen we al tijden (onder meer in het boek Prikkel de Koopknop, waarvan de eerste druk in 2012 verscheen) dat dit zaken zijn die veranderen. Verder zul je deze invalshoeken en ideeën ook in veel andere publicaties tegenkomen als je googled. Het zijn thema’s van deze tijd en gelukkig zien veel retailexperts dat er iets moet veranderen, zodat zij winkeliers kunnen helpen te overleven in deze tijd.
Hartelijke groet, Femke
Het gaat om het initiatief! Dat er “conclusies” naar voren komen die overeenkomsten vertonen met de conclusies van andere specialisten is alleen maar goed en zou de richting van oplossingen kunnen bevestigen. Volgens mij kan niemand het intellectueel eigendom hebben voor een oplossing op demografische problematieken maar moeten we samen verantwoordelijkheid nemen om Retailers te helpen & inspireren! Met groet, Eef