Het weer bepaalt de prijs!
De zomer komt eraan, heerlijk! Ik heb het gevoel dat ik weer actief wil zijn en de ramen zijn al lekker gezeemd. En ik ben niet de enige. Mensen maken hun tuin mooi en kinderen spelen buiten. Vind jij het ook zo fijn om weer actief te zijn?
Koude maanden
Het actief willen zijn is geen toeval. Uit onderzoek van Tucker en Gilliland (2007) blijkt dat in alle landen de koude maanden zorgen voor het afnemen van fysieke activiteiten. De temperatuur, het aantal lichturen en neerslag hebben een effect op hoe actief je bent. Zo blijkt ook dat kinderen actiever zijn wanneer het lekker weer is (Tucker en Gilliland, 2007). Heerlijk die hoge vrolijke stemmetjes terwijl ze aan het tikkertje spelen zijn.
Nieuwe auto
Het weer heeft ook invloed op de verkoop van producten. Zo vindt de aankoop van een auto voornamelijk plaats wanneer het weer mild en aangenaam is. Mensen die in gebieden wonen waar hoge temperaturen voorkomen, boeken zomervakanties om te ontsnappen aan de hitte en zich te omgeven in plezierige temperaturen. Reparaties van huizen staan ook in verband met het weer. Deze activiteiten nemen aanzienlijk af in de koude wintermaanden (Starr-McCluer, 2000). Ook hebben consumenten de neiging om in de winter meer kleding en schoenen te kopen en meer te eten en te drinken in de zomer (Agnew en Palutikof, 1999; Roslow e.a.., 2000). Veel retailers zijn zich al bewust van dit effect (Cawthorne, 1998). Zo zie je opeens tuinspullen verschijnen, wanneer de lente net begint en tegelijkertijd begint de sale van winterspullen.
De temperatuur gebruiken
Coca-Cola ontwikkelde automaten die de prijs automatisch aanpast aan de omgevingstemperatuur. Wanneer het warmer werd, werden de prijzen verhoogd (King en Narayandas, 2000).
Zonlicht
Hè, maar hoe kan dit? Natuurlijk en kunstmatig zonlicht zijn in staat om het humeur te verbeteren, doordat zij negatieve gevoelens kan verminderen. Fel licht zorgt voor een plezierig gevoel en stimulatie bij consumenten. De combinatie van deze twee beïnvloedt het koopgedrag van consumenten positief (Murray e.a.., 2010).
De ondernemer
Nu je weet dat licht en de temperatuur zoveel invloed heeft op het gedrag van de consument, kun je hiermee rekening houden. Je kunt in de etalage al gebruik maken van veel licht. In de winkel is het belangrijk om naast veel licht te plaatsen ook aan de temperatuur te denken. De ideale temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden en is afhankelijk van de temperatuur buiten. Is het warm, dan draagt de consument ook minder kleding en kan de verwarming wat lager. Wanneer je hier rekening mee houdt, zal de consument zich fijner voelen en uiteindelijk ga je dit terug zien in je omzet.
Hoe houd jij rekening met de invloeden van licht en temperatuur? Laat het ons weten door een bericht te sturen naar marleen.kanne@consumatics.nl.