Interview met Joep Hutschemakers, hoofd media e-commerce bij Marktplaats Zakelijk
Mijn naam is Joep Hutschemakers, hoofd media e-commerce bij Marktplaats Zakelijk.
Vraag: het congresthema dit jaar is: Reinventing Retail. Wat draagt Marktplaats Zakelijk bij aan het opnieuw uitvinden van de retail? Wij zijn jullie innovaties daarin?
Bij Marktplaats zijn we continu bezig met innovaties als het gaat om het bij elkaar brengen van kopers en verkopers. Een mooi voorbeeld daarvan is Marktplaats Outlet, dat eind vorig jaar is gelanceerd. Het is een omgeving waar A-merken en A-retailers hun outletproducten aan de markt kunnen brengen. Door de groei van e-commerce is er ook een groei van retouren.
De retailer zit daarmee opgezadeld. Hij zoekt naar oplossingen waardoor de retouren, die nu een kostenplaatje zijn en veel plek innemen in het magazijn, aan de juiste man gebracht kunnen worden, zonder dat het kannibaliseert op de bestaande nieuwe producten. De Marktplaatsgebruiker is op zoek naar een goede prijs-kwaliteitverhouding, dus een goede deal. Hier speelt het outletproduct direct op in. Het zijn tweedehandsprijzen met een garantie van nieuw. Dit is vorig jaar gelanceerd, zijn nu een aantal maanden verder en kunnen terugkijken op het succes. Het blijkt dat het bezoek aan een outletadvertentie vijf keer hoger ligt dan een gemiddelde advertentie op Marktplaats. Vandaag, hier bij ‘What’s going on in the retail?’ hebben we straks een sessie met Philips, een van de large werkpartners (….00:01:40), om hier dieper op in te gaan.
Vraag: we zijn op dit moment in de Amsterdam Arena, dat is ‘where retail champions rise’. Welke retailer is volgens u de absolute kampioen van de toekomst of wordt dat?
Mediamarkt is er een die mij me opkomt, die een mooie vertaling heeft gedaan van online naar de winkelvloer. Ze zien dat klanten voor de schappen continue bezig zijn om op hun mobiel prijzen te vergelijken door prijsinformatie op te halen via een vergelijkingsapp. Door middel van hun dynamische digitale prijskaartjes, halen ze het weg en laten ze zien dat ze er pro-actief op in spelen.
Vraag: hoe ziet u de toekomst van de Nederlandse retailer en wat voor invloed hebben bijvoorbeeld e-commerce en mobile daarin?
Op algemeen gebied zie ik in de retail drie dingen gebeuren. Het gaat allereerst om een persoonlijke inpak, waarbij het draait om de inspiratie. Ten tweede wordt alles gedreven door data en ten derde wordt het aangejaagd door mobiel. Specifiek voor de Nederlandse retail ben ik optimistisch gestemd. We begrijpen met zijn allen steeds beter dat de consument in de driver’s seat zit en weten we steeds meer hoe we daarop in kunnen spelen, door middel van inspiratie en het direct aankoopbaar maken daarvan en het direct op maat leveren van die aankoop. Het allerbelangrijkste wat hier aan ten grondslag ligt is de totale kennis van de klant, door middel van data. Dit gaat op het persoonlijke af, want dan alleen kun je inspelen op een stukje inspiratie dat persoonsgebonden is. Je kunt dan inspelen op de specifieke smaak van je klant.