Interview met Stefan van den Eijnden – PostNL

Interview met Stefan van den Eijnden – PostNL

Stefan van den EijndenOp What’s Going on in (R)etailing?! 2014 interviewde wij Stefan van den Eijnden, commercieel directeur van Post NL Pakketten.

 

 

 

Bekijk het interview

Mijn naam is Stefan van den Eijnden. Ik ben commercieel directeur van Post NL Pakketten, pakketvervoerder in Nederland. Ga je gang.

Vraag: Het congresthema is dit jaar ‘Reinventing Retail’. Wat draagt Post NL bij aan het opnieuw uitvinden van de retail? Wat zijn jullie innovaties daarin?

Als pakketbezorger komen wij aan de deur. Daarmee zijn we vaak het visitekaartje van de webshop die online iets heeft verkocht. Wij proberen op twee manieren bij te dragen aan innovatie. Dat doen we enerzijds door het kopen online zo makkelijk mogelijk te maken voor de kopers. Denk aan: extra vroege ochtendlevering en avonduitlevering van pakketten, maar ook applicaties waarmee een consument zijn pakket kan volgen en herrouteren onderweg. Dat zijn innovaties van de afgelopen twee jaar. Aan de andere kant proberen we heel sterk om markten te ontwikkelen. Zo hebben we de afgelopen jaren een product gebouwd, extra@home, waarbij de mogelijkheid bieden om extra grote spullen, zoals meubels en witgoed, thuis te bezorgen, eventueel over de drempel te tillen en aan te sluiten, indien gewenst voor de consument, en de oude wasmachine weer mee terug te nemen. Op dit moment kijken we ook naar de mogelijkheden die er zijn in de belevering van food. Op deze manier proberen we markten te ontwikkelen.

Vraag: Hoe ziet u de toekomst van de Nederlandse retail? Welke rol spelen e-commerce en mobile daar voor u in?

Als je naar de Nederlands retail kijkt, dan zal substitutie als gevolg van online kopen verder toenemen. Dat komt ook uit alle onderzoeken. Het speelveld van de consument verandert. De oriëntatiemogelijkheden worden anders voor de consument, mede door de mogelijkheden die internet, tablets en smartphones bieden. Hij zal steeds vaker en steeds meer online kopen. Zeker als de consument verder ontzorgd wordt in zijn online aankopen. Ik denk dus dat online aankopen verder zullen groeien. De verwachtingen zijn zelfs dat die meer dan zullen verdubbelen in de komende jaren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024