De markt voor smart home-producten groeit hard, en voice control zal die groei nog onstuimiger maken. Pure player 50Five maakte een vliegende start op de smart home-markt en moest daarom al snel gebruik gaan maken van een nieuw e-commerce-platform. Commercieel directeur Egbert Hietberg van 50Five vertelt samen met managing director Florent Sabourin van Smile Benelux op What’s going on in [R]etailing?! over de succesvolle samenwerking tussen de twee bedrijven. Hietberg licht alvast een tipje van de sluier op.
Kun je kort uitleggen hoe de smart home-markt eruitziet op dit moment?
Egbert Hietberg: ‘In één woord: booming. De vraag naar smart home-devices groeit jaarlijks met zo’n 40 procent en grote merken als Google, Amazon en Samsung brengen enorm veel smart home-producten op de markt. Voice control-devices als Alexa van Amazon en Google Home zijn een grote accellerator, die zorgen er gemiddeld voor dat de markt nog eens drie keer over de kop gaat.’
Zijn er veel online retailers die zich puur richten op smart home?
‘Nee, daar zijn we vrij uniek in, zeker in Nederland. Verschillende bedrijven verkopen wel smart home-producten, maar er is vrijwel niemand die zich er specifiek als retailer mee bezighoudt.’
Hoe nemen jullie je plek in als nicheplayer?
‘We willen een autoriteit zijn; dé expert op het gebied van smart home met optimaal advies voor en begeleiding van onze klanten. Onze propositie is dat we alles bieden voor in en rond de woning; zowel producten, installatie als onderhoud. Daarnaast bieden we guidance en begeleiden onze klanten door de jungle van smart home.
Dat bieden we in drie lagen. Om te beginnen met heel veel content; productexperts maken blogs en video’s, we bieden reviews en productomschrijvingen die de klant verder helpen in hun keuze, we bieden heel veel uitleg dus. Daarnaast hebben we een helpdesk, met medewerkers die opgeleid zijn op het gebied van de producten waar ze advies over geven. Ze kunnen klanten dus echt helpen met de installatie. Als derde laag bieden we ook dienstverlening aan huis; klanten kunnen vragen om hulp van onze installateurs.’
50Five heeft een flinke groeispurt doorgemaakt.
‘We begonnen als project van de Franse energieleverancier Engie, maar werden al snel een aparte business unit. Momenteel zit ons hoofdkantoor in Eindhoven, we hebben een kantoor in Brussel en een tak in Engeland. We zijn actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk en in totaal werken er nu 70 mensen bij 50Five. We begonnen twee jaar geleden met een paar ton omzet, maar dat is ondertussen gegroeid naar een paar miljoen op jaarbasis. We groeien hard dus.’
Zo hard dat vorig jaar jullie systemen onder handen genomen moesten worden. Daar hebben jullie IT- en softwarebedrijven Smile en Magento bij betrokken.
‘We gingen opschalen en dat lukte niet meer met ons oude systeem. In het nieuwe moesten we meerdere talen kunnen voeren; we zijn immers actief in vijf landen. Een supercomplexe opdracht; er zijn maar weinig systemen die dat kunnen ondersteunen. De Magento Commerce Cloud heeft zich natuurlijk bewezen in de retail. Ze ondersteunen nu onze complete customer journey.
De overstaptijd van het ene naar het andere platform moest zo kort mogelijk zijn. Voor de inrichting van ons platform kwamen we, mede daarom, bij Smile terecht. Dat was de enige partij die aantoonbaar in staat was om binnen vier maanden een volledig platform in te richten. Ze zijn internationaal actief, dus ze konden ons ondersteunen bij het ontwikkelen van het platform over de landen heen.
Smile is niet alleen in staat om het platform te op te leveren en los te laten, maar om ons te blijven ondersteunen in de technische & business roadmap die we hebben. Dat is ook hun filosofie. We hebben het platform nu, maar het is nog lang niet uitontwikkeld. Voor het verwerken van alle learnings en wensen heb je zo’n partij nodig: flexibel, snel op- en af te schalen, een partner die je kan challengen met verbeteringen en best practices.’
Nu deze overstapperiode erop zit: wat zijn plannen die jullie hebben voor de nabije toekomst?
‘We hebben twee pilaren waar 50Five op steunt. De ene bestaat uit de winkels, en de andere uit 50Five Home Solutions. Dat is een serviceplatform op basis van het Uber for X-model: als je een lokale professional zoekt om je cv-ketel te laten repareren of je tapijt te laten schoonmaken, kun je die boeken. In België en Nederland is dat al op een aantal plaatsen gelanceerd, en we willen het uiteindelijk overal uitrollen waar 50Five actief is.
Met alle verzamelde data willen we ook preventief onze klanten helpen. Een voorbeeld: je cv-ketel geeft aan dat er een issue is, en die melding wordt op Home Solutions gedaan. Je kunt dan een professional selecteren die het oplost, en vanuit dezelfde app krijg je de vraag: “Heb je een koolmonoxidefilter hangen?” En dat kun je dan weer aanschaffen en laten installeren via ons. Of je beveiligingscamera merkt iets op terwijl je niet thuis bent. Je verlichting en audio gaat aan. En je hebt de optie om een bericht te sturen naar de buurman of naar een alarmcentrale. Dat soort totaaloplossingen, daar gaan we met z’n allen naar toe. Ons uiteindelijke doel is om daarop aan te sluiten en alles te kunnen bieden voor in en rondom de woning.’
Met een paar miljoen omzet kun je net de lonen uit betalen. Tel uit je winst 🙂