De retailsector is vrijwel dagelijks aan veranderingen onderhevig. Grote winkelketens die (dreigen om te) vallen, nieuwe toetreders en retailers die worstelen met de omnichannel-uitdagingen. Fabrice Polak, Account Director Retail bij Teradata, geeft zijn visie op omnichannel-voorbeelden, het succesvol combineren van de online & fysieke winkelomgeving én de winkelstraat van de toekomst.
“Het belangrijkste aspect van de omnichannel is een consistente klantervaring via alle kanalen te creëren“
Welke nieuwe innovaties in de retailwereld hebben jullie meeste aandacht?
Digitale technologie verandert de manier waarop de consument, de winkel, zich bezighouden met retailers en hoe retailers omgaan met hun klanten. Het is belangrijk dat retailers zich bezighouden met digitale technologie om de relatie met de klant op te bouwen en te verbeteren. Digitale technologie, in het bijzonder mobiele technologie, heeft de integratie van de online en fysieke winkel werelden aan elkaar gekoppeld. Met ibeacons kan de retailer bijvoorbeeld de bewegingen van de klant volgen, web-enabled mirrors verbeteren en door middel van price sensor in de winkels is de klant altijd op de hoogte van de actuele prijs.
Wat is volgens u het beste omnichannel-voorbeeld en waarom?
Het belangrijkste aspect van de omni-channel is een consistente klantervaring via alle kanalen te creëren; consistente branding, communicatie en service. Omni-channel gaat na hoe klanten nu winkelen en hoe klanten hun aankopen doen.. De meeste klanten winkelen en zullen vele kanalen raadplegen alvorens tot een aankoop te komen en willen kiezen hoe en waar ze hun producten willen ontvangen. Er is geen beste methodiek of model voor omni-channel; het hangt allemaal af van wat de eisen van klanten zijn. Hoe deze modellen fysiek zijn uitgevoerd, hangt af van de huidige logistieke infrastructuur.
Combineren van de online en fysieke winkelomgeving, wat zijn succesfactoren?
Een naadloze ervaring tussen de digitale online en fysieke winkel omgeving. De digitaal “enabled store” wordt een verlengstuk van de online ervaring, door middel van mobiele apps met extra functies in de winkel die ingeschakeld wordt (bijvoorbeeld aanvullende productinformatie). Het is ook belangrijk dat de winkel managers digitaal toegang hebben tot de inventaris, extra product data, informatie over de klanten die instore zijn zodat ze een uitzonderlijke service kunnen bieden aan klanten.
Wat zijn goede voorbeelden van innovatieve retailers en de mobiele strategie?
7-11 Macy’s en veel andere retailers zijn zeer actief met mobiele apps zoals bijvoorbeeld mobiel betalen en mobiel scannen. Fashion retailers zijn echt op de voorgrond.
Wat zijn de belangrijkste verwachtingen die consumenten hebben als het mobiel winkelen betreft?
Een naadloze shopping ervaring van digitaal naar fysieke locatie.
– Convenience
– Een mobiele app die “iets extra’s” biedt zoals aanbiedingen in de winkel, relevante inhoud op basis van wat de consument doet en waar die is, mobiel betalen en- zelf scan.
De winkelstraat van de toekomst: hoe moet die er volgens u uitzien?
Mijn mening is dat mobiele en digitale shopping snel zullen rijpen en dat beide werelden in elkaar zullen komen.
Een voorbeeld; fysieke winkels en virtuele winkels op dezelfde dag leveringen doen aan de klant op verschillende locaties.
Welke boodschap gaan jullie op 7 april 2016 meegeven tijdens What’s going on in (R)etailing?
Retailers moeten zich sneller aanpassen aan de veranderingen van het klantgedrag, zowel online als offline.
What’s going on in (R)etailing?!
Tijdens de 25e editie van What’s going on in (R)etailing?! op 7 april 2016 is Teradata een van de partners.
Meer weten over het congres? Bekijk dan de website van What’s going on in (R)etailing?!.