Ton ter Laak: ” Klanten worden steeds veeleisender”

MetaPack Logo

Tijdens What’s Going on in Retailing 2015 hebben we Ton ter Laak, Vice President Northern Europe bij MetaPack. We hebben hem gevraagd naar trends in de supply chain, eigenschappen van een perfecte supply chain, bottlenecks en koplopers in de supply chain.


”Als je kijkt binnen de supply chain momenteel dan zie je eigenlijk dat klanten in de drivers zitten, endat zijn degene die bepalen hoe je je als een retailer moet inrichten en hoe de supply chain moet inrichten.”Ton Ter Laak, Vice President Northern Europe bij Metapack

 

[youtube width=”560″ height=”315″ video_id=”wDjG7SzyP10″ style=”style-3″ position=”left”]

Welke trends en ontwikkelingen beïnvloeden de supply chain van de huidige retailers?

Als je kijkt binnen de supply chain momenteel dan zie je eigenlijk dat klanten in de drivers zitten. Dat zijn degene die bepalen hoe je je als een retailer moet inrichten en hoe de supply chain moet inrichten. Je ziet met name dat die klanten veeleisender worden. Voorheen was het al genoeg als je een hele mooie website had en een aflevering deed. Tegenwoordig kijken klanten ook naar mogelijkheden zoals: Hoe worden de zaken afgeleverd, hoe kan ik zaken retourneren? Al die zaken hebben invloed op jouw supplychain, dat betekent dat je je voorraden op orde moet houden, je moet omni channel zijn, je moet kunnen afleveren in winkels, je moet af kunnen leveren bij consumenten en ook nog op de manier waarop de klant het wil. Dus al die zaken gaan die supply chain beïnvloeden en daarnaast ook nog een stukje kostenstructuur in de gaten houden. Dus eigenlijk wordt het een afweging tussen wat wil de klant, hoeveel kosten ga ik daarvoor maken en hoe beïnvloed het mijn winstgegevenheid.

En wat is dan de perfecte supply chain daarin?

Wat je nu ziet binnen de supply chain is dat heel veel retailers proberen vanuit een single channel strategie naar een multi channel te gaan. Ik geef een voorbeeld: Als je gewend bent om kleding te verkopen in winkels en je gaat naar het web, dan kan het misschien best zo zijn dat de klant een artikel wil bestellen wat je niet op voorraad in je magazijn hebt maar wat uit de winkel moet komen. Het is nu al heel moeilijk voor retailers om dat overzicht te hebben van waar ligt welke voorraad en hoe kan ik met die voorraad schuiven tussen de verschillende kanalen. De perfecte supplychain heeft dat op orde, maar je ziet dat heel veel retailers met die vraag nog worstelen.

En wat zijn daarin bottlenecks bijvoorbeeld?

De bottlenecks zijn eigenlijk drie zaken: systemen, processen en mensen. Systeemtechnisch moet de basis op orde zijn, een goed voorraadmanagement-systeem, een goede vervoerderssoftware en een goede website. Aan de proceskant moet je het zo gaan inrichten dat je echt multi channel gaat denken, denkt in kanalen en niet alleen in operatie. En de processen, er is heel veel ervaring in de markt dus ik raad met name de retailers aan om heel goed te kijken wat de succesvolle bedrijven op dit gebied doen.

En wat zijn dan die koplopers, die op dat gebied goed zijn?

Leuke vraag. Ik was vorige week in Engeland. Ik denk dat Engeland voorloopt op die e-commerce, die markt zie je heel hard groeien en iedereen kijkt eigenlijk naar wat er gebeurt in Engeland. Wat in Engeland gebeurt, komt naar Europa en gaat naar Amerika. Ik was vorige week bij John Lewis in één van hun distributiecentra vlakbij Londen en wat je daar ziet, is een retailer die zich jaren geleden nog afvroeg: moeten we online? Inmiddels 50% van zijn business online doet en dan hebben we het over de grootste retailer in Engeland. En wat zij heel goed hebben gedaan is het opzetten van een warehouse wat haalbaar is met de juiste systemen. Toen ik in het warehouse rondliep, zag ik bijvoorbeeld dat ongeveer een kwart van het warehouse niet werd gebruikt, dat was voor piekmomenten, een black Friday, een Kerstmis. Op het moment dat je zo denkt en zo bezig bent met je kanalen en met je retail, gedimensioneerd met je piekmomenten, volledig multi channel, systemen, je robotisering in je warehouses, ja dan kan je ook die echte multi channel, omni channel gaan waarmaken.


 

What’s going on in (R)etailing?!

Brochure-What's-going-on-in-RetailingMetaPack was sponsor van het congres What’s going on in (R)etailing?! in de Passenger Terminal Amsterdam. Een unieke mogelijkheid om van koplopers in de retailsector (zoals Mango, Jumbo, McDonalds, Bas Groep, Macintosh Retail Groep, Subway, Walgreens en vele anderen te horen hoe zij succesvol zijn.

Meer informatie over het congres en alle sprekers is terug te vinden op de website van What’s going on in Retailing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024