Deze week las ik dat Zutphen een citymarketeer gaat aantrekken. Ik dacht even spontaan dat elke stad die wel zou hebben. In deze tijd moet je het toch hebben van het profileren van je stad online en offline?
1 platform, alle steden
Ik moest even slikken toen ik las dat nog niet elke stad zijn eigen citymarketing heeft ingericht. Het benauwde gevoel bekroop mij en ik dacht, hoeveel steden hebben dit nog meer niet? Moet die citymarketeer niet overal snel komen, hoe maak je je eigen stad anders online en bovendien niet onbelangrijk vanuit 1 platform goed zichtbaar met als doel grote groepen bezoekers van buiten de stad aan te trekken? Hoe maken we aan de consument en shopper kenbaar dat een stad zoveel leuke kanten heeft?
Socialiseren is in
Consumenten willen graag gezien en aangesproken en geholpen worden. Online kopen is handig maar zeker niet altijd leuk en zoals wij Nederlanders zeggen “gezellig”. We gaan in het weekend of op onze vrije dag nog steeds massaal erop uit. Wordt het een dagje naar het strand, lekker wandelen in het bos of zoals we tot voor kort nog zeiden “een dagje Ikea”. We voegen aan dit rijtje nu standaard “een dagje gezellig shoppen” toe. En waar gaan we dan een dagje shoppen en met wie? Met je beste vriend of met het hele gezin, in Leeuwarden of Maastricht? We gaan shoppen in die stad die voor een ieder wat biedt. En hoe weten we nu wat een stad biedt?
De beleving en het avontuur
De meeste steden (maar niet alle) zijn online aanwezig middels een citymarketingsite en communiceren over allerlei activiteiten zoals concerten, city runs, exposities e.d. maar communiceren nauwelijks over hun stad als het gaat om het shoppen. Wekelijks verplaatsen grote groepen mensen zich naar de (meestal hun eigen stad) om te shoppen. Het is leuk en soms zelfs een avontuur om een dagje naar een andere stad te gaan, onbekende straatjes te bezoeken en ontdekken, leuke en bijzondere etalages te bekijken en in andere, vooral unieke en bijzondere winkeltjes iets te kopen. Onderweg willen we dan genieten en socialiseren door lekker op een terras iets te nuttigen, onze voeten in een vissenbad te dompelen en te lachen om de leuke dingen die we zien onderweg. We willen genieten van het feest op straat en de specialiteiten en bijzonderheden die een stad en de mensen die er zijn ons bieden. Op de weg terug naar huis moeten we spontaan kunnen zeggen “Wat hebben wij een leuke dag gehad” !
Waar kan ik dit vinden?
Hoe weet ik nu welke stad dit allemaal biedt? Hoe weet ik nu of de andere stad niet dezelfde winkels heeft als mijn stad. Waar is dat ene online platform die dit allemaal biedt? Waar is shoppen nog leuk?
Deze week zei mijn dochter spontaan tegen mij: “Mam ik heb nu Almere en Amsterdam wel een keer gezien. Kunnen we een keer naar Groningen” . Ik zeg Groningen? Hoezo helemaal naar Groningen? Dat ligt 150 km verder! Zegt dochterlief van 11 “dat lijkt mij gewoon leuk” mam. Een dagje uit, naar een andere stad, met andere winkeltjes om lekker te shoppen, te eten en eens andere dingen te zien.
Shoppen is nog steeds leuk
Ze raakt precies de kern waar het om draait. Ik viel van mijn stoel. Shoppen is nog steeds leuk! De consument van de toekomst vindt shoppen ook nog leuk. Dat is een feit. “Maar is het dan ook leuk in Groningen ”, zeg ik. Wat bieden ze ons daar dan? Wat is er te beleven? Wat voor winkels zijn daar? Zegt de kleine consument van de toekomst “ dat kunnen we toch makkelijk online checken”! Ze had gelijk, Groningen heeft het perfect geregeld. Citymarketing is online en goed zichtbaar en ook het shoppen en de winkeliers zijn zichtbaar. Maar dat geldt zeker niet voor elke stad!
Consument of concurrent gedreven, 1 platform
En…… waar is dat ene online platform dat voor heel Nederland aan alle consumenten op een eenvoudige en herkenbare manier alle steden zichtbaar maakt? Ik kan het niet vinden. Maak de city sites goed en op 1 platform zichtbaar en profileer naast alle culturele zaken ook het shopping aspect volwaardig online. Zo kan de consument vanuit haar luie stoel de juiste keus kan maken voor het gezelligste dagje shoppen!