Wie aan content marketing wil doen hoeft maar één te weten: de spil in deze tak van sport is de influencer: uw meest invloedrijke klant. Iedere retailer weet natuurlijk al sinds jaar en dag dat mensen nog altijd de beste wandelende reclameborden zijn voor de winkel. In deze snelle en digitale wereld echter, is het word of mouth spel aanzienlijk verandert. Bij deze een stoomcursus.
Als een persoon onder de indruk is van plek, merk, website of product, dan zal deze het niet nalaten van de daken te schreeuwen. Maar waar we vroeger vooral bij de koffie elkaar vertelden waar we zo leuk hadden gewinkeld, hebben we nu te maken met een behoorlijk ingewikkelde wereld van blogs, filmpjes en likes.
Toch is de essentie van mond-tot-mond reclame niet veranderd. Het gaat nog steeds om het raken van de juiste emotionele snaar bij de referentieklant. Het rendement hiervan kan echter vele malen hoger uitvallen dan vroeger. Want als we die referentieklant geïnspireerd hebben, dan is het bereik van zijn mond-tot-mond boodschap erg groot.
Dat noem je het principe van de online influencer. Deze persoon heeft nu de social media middelen om iedereen te laten zien welk nieuw product hij of zij mooi vind van jouw winkel. Van het showen van een nieuwe jurk tot aan een foto van het diner, mensen zijn met de opkomst van techniek sterk exhibitionistisch geworden. Er zijn richting de influencer die ideeën die ik jullie lezers niet wil onthouden.
Het eerste is: maak meer content. De productiekosten van blogs, (animatie) filmpjes, documentaire-achtige video en evenementen zijn met de opkomst van techniek enorm gedaald. Dat terwijl het aantal aanbiedende partijen gegroeid is.
Het is dus relatief eenvoudig om bijvoorbeeld een mooi interview met een kledingdesigner te maken van uw kledingmerk of winkel. Een klein evenement organiseren met happening hipsters. Of een strakke animatiefilm van uw technische producten online zetten. Mits uw positionering en merkbelofte in orde zijn en u niet al te veel wilt ‘verkopen’, smullen influencers van dit soort content.
Het tweede is: voel uw creatieve partners eens goed aan de tand. Alle content productie draait om het bereiken van de influencers, zodat men content massaal zelf gaat rondsturen. Daarbij draait het om een boodschap die voor de ontvanger inspirerend is. Dat kan dus los staan van het product zelf. Vandaar de creatieve partners: van designer tot communicatiebureau en van PR club tot productontwikkelaars, hun productie moet in deze tijd een emotioneel aansprekend content element hebben.
Als laatste maken we een bloemlezing voor het gebruik van social media om de nieuwe content een zo groot mogelijk bereik te geven:
- Facebook likes zijn inhoudelijk weinig waard maar hebben wel groot bereik.
- Crowdsourcing acties met content hebben een relatief klein bereik maar zitten wel direct in het netwerk van de gewenste influencers.
- Instagram en Pinterest zijn de nieuwe Facebooks en hebben een (erg welkome) visuele component.
- Give.it knop-transacties, waarbij consumenten via online webshops makkelijk cadeaus kunnen geven, kunnen rekenen op de grootste sympathie voor uw merk/product.
- LinkedIn is voor B2B marketing ongeëvenaard maar verreist een hogere inhoudelijke kennis om boven al het posting geweld uit te komen.
- Twitter is instant maar heeft een grote inhoudelijke beperking van 144 karakters. Bovendien kan hun nieuwe advertentie strategie straks uw inhoud in de weg zitten.
- Google+ stelt als sociaal netwerk nog niet zoveel voor maar heeft wel direct een positieve invloed op uw Google ranking. Neem Google+ dus altijd mee in de content acties, puur voor het bereik zelf.
Tegenover de oude methoden staat tegenwoordig de content marketing. Bouw het rustig op met de juiste influencers. Daag de creatieve partners uit om een content element in te bouwen. Stap niet in de val van het ‘likes’ kopen. En last but not least: focus op de emotie van uw doelgroep. Speel je dit spel eerlijk en inspirerend, dan wordt je tot in de diepste uithoeken van het net gevonden.