Over tien jaar zijn consumentenverpakkingen om te verleiden op de winkelvloer overbodig!
Omdat de consument over 10 jaar alleen nog maar online besteld is de zelfbediening georiënteerde consumentenverpakking binnen tien jaar overbodig. De consument doet de meeste aankopen online en laat zich op de winkelvloer nauwelijks meer verleiden. Communicatie met betrekking tot het product als ook de verleiding om het product online te kopen is en zal in de toekomst via de website krachtiger worden en zijn. Als de consument meer en meer online koopt hebben we die prachtige, van merken en van mooie foto’s en informatie voorziene consument gerichte verpakking van vandaag, niet meer nodig.
In de jaren na de 2e wereldoorlog vestigden zich de eerste zelfbedieningswinkels en daarmee kwam ook de zelfbediening georiënteerde consumenten verpakkingsindustrie op gang. Meer en meer ontwikkelde zich deze zelfbediening gerichte marketingtool zich tot een ware professionele industrie waarbij de verpakking van het product alsmaar belangrijker werd. De consument moest ten slotte op de winkelvloer worden verleid tot het kopen van dat specifieke product binnen het enorme aanbod aan producten op het vaak beperkte schap.
Nu anno 2012 staan we aan de vooravond van het teruglopen van de importantie van de zelfbediening georiënteerde consumenten verpakking!
Wat doet die zelfbediening verpakking er nog toe als we als consument bijna alle producten online gaan bestellen. Online zichtbaar zijn, gevonden worden, je merk communiceren en je product presenteren is van cruciaal belang in de komende jaren.
De verpakking van het product om te presenteren en zichzelf te verkopen wordt daarbij ondergeschikt.
Als je als consument online bestelt, krijg je van de bezorgdienst een bruine doos in je handen gedrukt. Die doos zegt niets. In die doos zit vervolgens een beschermverpakking, Die beschermverpakking zegt ook niets. De derde laag die je tegenkomt is dan eindelijk het pakket daar waar het werkelijk om draait. Het pakket waarvan jij weet wat er in zit, waar je al 24 uur (of meer) met spanning op wacht.
De herkenbaarheid van het juiste product in de doos is nog wel belangrijk want je wilt na het openen van de niets zeggende omdoos en bescherming wel weten of je het juiste product hebt ontvangen. Alle andere aspecten van de verpakking doen er niet meer toe. Het formaat van de consumentenverpakking (hoeveel passen er in het winkelschap op een zo’n optimaal mogelijke ruimte) en de kleur van de verpakking (want ik moet kiezen uit drie verschillende soorten) e.a. aspecten van de verpakking zijn ineens irrelevant geworden.
Over 10 jaar zullen er ongetwijfeld nog winkels zijn, bijzondere winkels die je op het web niet vindt, belevingswinkels en brandstores waar je producten live kunt aanschouwen en voelen. Over 10 jaar zijn er in de fysieke winkels geen voorraden en /of consumentenverpakkingen meer aanwezig!
Retailwereld verandert, daar ben ik van overtuigd en daarmee de zelfbediening georiënteerde consumentenverpakking met zekerheid ook.