Inmiddels is crisis niet meer een excuus om je als Retailer achter te verschuilen. In de wachtstand gaan staan zodat de crisis overwaait, is niet meer aan de orde.
Want stilstaan is achteruitgang.
De afgelopen 5 jaar heeft ons geleerd dat Retail veranderd is op het gebied van de vorm en uitvoering, van aankoopgedrag tot aanbodkanalen. Het is niet meer de crisis die de Retailer in de weg zit, het is met name het tempo van aanpassing aan de nieuwe Retail en het daarbij gepaarde landschap, die het succes bepaalt.
En de veranderingen gaan snel, denk je vandaag up to date te zijn dan laat de nieuwe opvolging in de technologie en consumenten behoeften, al zien dat je weer achterloopt.
TOCH ZIJN ER AL SUCCESSTORIES
Terwijl veel Retailers nog met hun product bezig zijn en vaak nog de prijs als trafffic generator zien, is de consument druk met het zoeken naar specialisme en kennis op productniveau en aan de andere kant zoeken ze de authenticiteit in het Retail landschap.
En ondanks dat de dagelijkse berichtgeving over de Retail vaak somber is, zijn er ook al berichten dat de transitie naar het nieuwe Retail, gestalte krijgt. Neem Coolbleu, zij scoren met hun specialistische webshops, hun obsessieve focus op klantgerichtheid en openen zelfs fysieke winkels. De wereld andersom. De Ikea die lang zonder webshop geopereerd heeft, heeft nu een de 3D app, waarbij het mogelijk is om de meubels virtueel te maken in je eigen huiskamer. Er komen steeds meer online bureaus, die de juiste content kunnen managen voor communities, websites en online shops. Projectwikkelaars werpen zich op voor de herontwikkeling van de binnensteden.
NIEUWE ZICHTBARE INTIATIEVEN IN RETAIL
En jonge paradijsvogels vinden nieuwe creatieve aanpassingen in het landschap, neem het voorbeeld van Boqs http://www.boqz.net/
En Urban Shopper http://www.driehoekstrijps.nl/Retail
Naast horizontale samenwerkingsverbanden zien we nu steeds meer de verticale samenwerking zoals de V&D en de Bijenkorf met hun shops in shops.
Slowshopping in de foodmarkt
Deze voorbeelden geven aan dat er al bouwstenen zijn om het fundament van het nieuwe Retail te leggen. Nee, we zijn er nog niet en ja tijdens de verbouwing moet de winkel open blijven, maar iedere transitie heeft tijd nodig. Daar waar ik een jaar geleden voornamelijk nog de vraagtekens boven onze hoofden zag, zie ik nu dat er initiatieven worden uitgevoerd.
En natuurlijk zal economisch herstel nodig zijn om verdere investeringen te kunnen doen, maar zolang deze er niet is, zullen we niet stil moeten blijven zitten en wachten, maar gaan bouwen!
Groetjes Guyonne
Je noemt m.n. ook De Beijenkorf. Fraai voorbeeld van aanpassing.
Voorwaarden waar aan moet worden voldaan zijn naar mijn mening:
1. Op welke locatie zit de shop
2. Welk publiek trekt de locatie
3. Is je assortiment/collectie afgestemd op dat publiek
4. Ben je zelf én je personeel afgestemd en ingesteld op dat publiek
5. Hoe flexibel ben je met inspelen op tendensen
6. Heb je een eigen webshop (eventueel naast je winkel)
7. Ooit gedacht aan combi-webshop met collega retailers
8. Wat De Bijenkorf nu doet is: maak jezelf exclusiever voor je publiek
9. Kies voor je exclusiviteit de goede locatie(s)
Ik neem aan, Guyonne, dat dit jouw consultancy, trainings- en begeleidingstraject beslaat? Ruimte plenty, lijkt me, voor succesvolle retail.
Beste Stef, bedankt voor je reactie! Ik denk dat jouw 7 punten absoluut belangrijke voorwaarden zijn.
En zoals je al aangeeft, door alle nieuwe ontwikkelingen en de onwennigheid hierin, zijn er ook veel uitdagingen voor ons bureau! Plenty to do inderdaad!