Harvest & Co: liefde voor het ambacht overbrengen op de klant
De tijd van storydoing is aangebroken
Na het veelgehoorde (en bijna uitgekauwde) storytelling, is de tijd van storydoing aangebroken. Retailers die ‘dingen doen’ zijn succesvoller dan ondernemers die alleen maar ‘dingen zeggen’. Winkels kunnen zich niet langer verschuillen achter mooie visuals en goed gekozen reclameuitingen, de consument wil het zélf ervaren. Bij het Amsterdamse Harvest & co. slagen ze hier uitermate goed in.
Harvest & Co. is in 2013 opgezet door de vrienden Jeroen Woltman en Denise van Gastel. Hun winkel is geen verzonnen concept. Het is een bundeling van ideeën, visies, passies en ambities en een hedendaagse ontmoetingsplek die continu in beweging is. De ondernemers raakten geïnspireerd door internationale concepten als Merci in Parijs en Beam & Anchor in Portland, Oregon. Hun eigen concept kenmerkt zich door eigenheid en eigenwijsheid: “Precies doen wat we willen, waar we in geloven en heel hard werken. We hebben alles zelf gedaan, ons hart in deze winkel gestopt en waarschijnlijk zien en voelen mensen dat.”
Een hybride geheel
Het winkelconcept van Harvest & Co. is dan ook een spannende combinatie van vakmanschap, inspiratie en verandering. De multifunctionele, flexibele ruimtes van het pand in de Amsterdamse Helmersbuurt vormen een hybride geheel: het aanbod interieur- en lifestyleproducten blijft veranderen, er is dynamiek en er is vanuit de overige ruimtes goed zicht op de werkplaats waar vintage meubelen een opknapbeurt krijgen. Daarnaast is er een galerie, je drinkt er heerlijke koffie en vindt er tassen en kleding.
Je kunt bij Havest & Co. ‘de garage’ huren voor het organiseren van besloten evenementen, workshops of expo’s. Het is een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar steeds nieuwe dingen te ontdekken zijn. Voortdurende verandering is het terugkerende thema en daarmee speelt de winkel in op de behoefte van de consument om telkens verrast te worden.
1+1 = 3
Het hybride winkelconcept zie je ook terug in de wisselende samenwerking met partners die Harvest & Co. aangaat: ‘Company’ staat voor het feit dat Jeroen en Denise niet alleen doen, maar in goed gezelschap. Dat het hier draait om samenwerken vanuit het principe 1+1 = 3. Met zorgvuldig uitgekozen brands en ondernemers, die expertise en kwaliteit bieden en op een eigen manier onderscheidend zijn. De verschillende merken versterken elkaar “Wij wilden vanaf het begin graag koffie serveren die dezelfde kwaliteit heeft als de rest van ons aanbod. Dus moet je mensen hebben die daarin gespecialiseerd zijn, in ons geval de mensen van Headfirst Coffeeroaster. Grappig is dat wat nu gebeurt niet ons uitgangspunt was; veel mensen komen voor onze koffie.”
Geen PR, maar (retail)events en exposities
Harvest & Co. richt zich met, vaak in de eigen werkplaats opgeknapte, unieke producten duidelijk op een nichemarkt: op een selectieve groep mensen die op zoek is naar kwaliteit en beleving en de winkel weet te vinden zonder dat daar veel PR bij komt kijken.
“We willen geen eendagsvlieg zijn en werken dus aan een solide basis en een goede naam. Onze marketing doen we door middel van onze (retail)events en exposities. We vinden het leuk om iets meer diepgang te geven aan het concept ‘winkel’ en onze bezoekers meer geven dan alleen een aanbod van ‘spullen’. De ondernemers geven aan dat de exposities niet per se winstgevend zijn, maar wel interessant en inspirerend. “Het sluit ook aan bij onze filosofie van samenwerking. Daarnaast is het veel leuker voor mensen dat er nog wat te ontdekken valt in Amsterdam.”
Foto door Desiree van AmsterdamNext.com
Steeds meer consumenten zoeken tegenwoordig een product dat onderscheidend en bijzonder is, met een verhaal en geschiedenis. De beleving in de winkel is op z’n minst zo belangrijk. Met de werkplaats betrekt Harvest & Co haar klanten bijvoorbeeld bij het ‘work in progress’. Ze geeft inhoud aan liefde voor het ambacht en brengt dit over. En dat is de kern van storydoing: handelen vanuit je hart en eigen kracht in plaats van er veel woorden aan te spenderen. Dat is wat de consument oppikt en waardoor zijn koopgedrag wordt gestimuleerd.
Voor dit artikel is deels informatie gebruikt uit een artikel van Stylink/Floor Borsboom