Online-supermarkt Picnic blijft groeien. Het bedrijf brengt inmiddels bijna een half jaar boodschappen rond in Almere. Picnic bedient meer dan 3000 klanten in de stad en er staan 2000 mensen op de wachtlijst. Picnic begon in Amersfoort, daarna volgde Utrecht en na Almere is Lelystad aan de beurt.
Service staat op zichzelf
Klanten bestellen de boodschappen online. Picnic staat op zichzelf en is niet gekoppeld aan een supermarkt. Volgens David Korijn van de bezorgservice is dat het geheim van het succes. “Om 22:00 uur ‘s avonds bekijken we alle bestellingen voor de volgende dag. Die kopen we in bij onze leverancier. Voor 08:00 uur de volgende ochtend worden de boodschappen afgeleverd in ons distributiecentrum in Nijkerk. Daar wordt het gesorteerd en per vrachtwagen naar Almere gereden, waar het dan met 25 elektrische bestelbusjes huis aan huis gratis bezorgd wordt.”
“Picnic redt het niet”
Retaildeskundige Paul Moers is kritisch over het concept. Hij denkt niet dat het bedrijf winstgevend kan worden. “De grote jongens zoals Albert Heijn en Jumbo domineren de markt. Ze zijn volop in oorlog, zij zetten in één week 1 miljoen euro om. Dat is de jaaromzet van Picnic. In de hele supermarktbranche hebben we het over miljarden. Daar kan zo’n klein bedrijf niet mee concurreren. Zij kunnen uiteindelijk niet op tegen de lage prijzen die deze supermarkten kunnen rekenen omdat zij heel groot inkopen.” Volgens Moers is Picnic zes jaar te laat. Nu is het niet bijzonder en vernieuwend genoeg.
40 grote steden
Picnic zegt niet bang te zijn voor de grote jongens. “We kunnen echt wel met ze concurreren,” zegt Korijn. “We zijn aangesloten bij de Superunie een coöperatieve inkoop verenging waarbij ook supermarkten zoals de Deen en Boni zijn aangesloten. We bundelen onze krachten waardoor we toch de inkoopvoordelen hebben.” De online-supermarkt is overtuigd van een goede toekomst. Doel is om uiteindelijk in 40 grote steden boodschappen te bezorgen.
Bron: Omroep Flevoland