HET EINDE VAN PROFESSOR MOLENAAR? RED COR MOLENAAR!!!

Geintje! Zo’n aandachttrekkertje moet kunnen. Cor is namelijk het toonbeeld van zelfredzaamheid. Verstaat als geen ander de kunst van adviesmarketing: creëer een ‘burning platform’ (zet het winkellandschap mentaal in vlam), roep dan heel hard BRAND!!! en biedt vervolgens aan de brand te blussen en de boel te redden. Niet met het van grote adviesbureaus bekende waterkanon voor het blussen van een schoorsteenbrandje, maar met een lief antiek brandweerspuitje dat oplossingen spuit die elders in de wereld reeds gangbaar zijn. Geen reorganisaties, herinrichting van de supply chain of versterking van de in- en verkoopkracht.

Valt er eigenlijk wel iets te redden? De voortgaande aardbeving in retailland doet zijn werk en er zijn nog veel naschokken te verwachten. Inderdaad, overal uitslaande branden. Molenaar: “Zo kan het niet verder, het roer moet om!” Maar welk roer? Wat en wie moeten we dan redden? De kwetsbaren? Door wie moet dat dan gebeuren? En met welke middelen? Toch niet met de centen van de belastingbetaler?
Er is veel en deels ook onbegonnen werk te verrichten. En tijdens de grondige verbouwing van het winkellandschap (of eigenlijk van de totale handelsschakel) gaat de verkoop gewoon door. Maar er zit niets anders op dan dit ingrijpende transformatieproces met open ogen en een open mind te ondergaan. De huidige generatie retailers heeft op zwemles geleerd onder water de ogen open te houden. Doe dat ook nu. Uitzitten en uitzieken. Maar intussen ook hard studeren en letten op nieuwe kansen. Saneren betekent gezond maken. Veel minder winkels maar wel betere winkels. Als middelpunt van een cross channel operatie. Koesteren en repareren wat tijdens de beving overeind blijft en levensvatbaar is. Iedereen kan daar aan meedoen. Kennis en retailervaring zijn echter key. De investeringsdrempels zijn echt niet zo hoog!

Waarom wachten op of werken aan reddingsoperaties? Van/door de verschillende soorten en maten overheden? Of ontwikkelaars, vastgoedbezitters of de gezond verstand gebruikers? Gebrek aan consumer- en retail understanding en een verschillend tempo in voortschrijdend inzicht over wat nodig is, belemmeren de door velen zo gewenste slagvaardigheid. Afremmen of tegenhouden van zich wereldwijd voltrekkende ontwikkelingen leidt bovendien tot zelfvernietiging. Ook het afwachten tot alle naschokken voorbij zijn lijkt niet verstandig. Bovendien: wie zal welke reddingsmaatregelen betalen? Zoete lieve Gerritje viert carnaval en Gekke Gerritje is in het bankwezen nog wel even bezig met schade en schande wijzer te worden.

De leegstand is nog steeds relatief gering en de kaalslag betreft vooral de ‘slechte’ winkels en de niet levensvatbare MKB’ers. Het huidige fysieke winkellandschap is het resultaat van een veel te ver doorgeschoten expansiedrift en een ‘overleefde’ distributiestructuur. Veel winkelformules en businessmodellen zijn verouderd, de vloerproductiviteit is te laag en de introductie van diverse technologische ontwikkelingen gaat veel te langzaam. De retailsector is min of meer overvallen door de ‘smarter consumer’.
Gezien de moeizame opvolging door zonen en dochters en de teloorgang van hun commerciële samenwerkingsverbanden geloven veel zelfstandigen zèlf niet in een gezonde toekomst. Jammer! Ik geloof wel in het nieuwe MKB. Het toekomstige omni-channel retaillandschap sluit veel beter aan op de kennis-, leef- en ervaringswereld van de goed opgeleide zonen en dochters van de huidige ondernemers. Kijk naar Coolblue of Colori, de winnaar van de ING retail startersprijs. Dat is het nieuwe MKB!!! Iedere dag kun je opnieuw beginnen!

Vrijwel alle retailers die nog zin hebben in de toekomst zijn hard aan het werk. Bezig met saneren en met digitaliseren. Over een paar jaar is iedereen weer bij. En staat er een gezond en technologisch up-to-date omni-channel winkellandschap, dat klaar is voor het marktgevecht. Dat wordt alleen met àndere middelen gestreden. En ook de spelers zijn anders. De totale bedrijfskolom doet mee, ook de leveranciers die zich afvragen of zij voor 30 of 40 procent marge beter zelf het retail- en wholesale werk kunnen doen.
Ik zal dus niet meedenken over de redding van winkels. Er vàlt m.i. niets te redden. Ook de tijdgeest is niet van pamperen. Meer van ‘bekijk het maar, zie maar dat je je redt’. Wat kun je zelf, al of niet met steun van het eigen netwerk? In de achtertuin staat geen boom met financiële kauwgumballen.
Laten we daarom alle energie richten op de toekomst. En nog beter leren begrijpen wat met name de vrouwelijke consument wil. Dat lijkt een open deur, maar juist op die punten is nog een hele weg te gaan. Levensstijlen en koopgedrag veranderen zeer! En ook de technologische middelen die de consument ten dienste staan. Maar de uitdaging de klant te verleiden en te binden blijft. Gebruik hersens, zintuigen en de oneindige stroom van aangereikte middelen en inzichten. Maak ‘Neue Kombinationen’, luister goed naar klanten en/of anticipeer op nieuwe (onvervulde) behoeften.

Cor Molenaar heeft inmiddels veel wake up calls afgeleverd. Die blijken broodnodig. Hoewel de titels van zijn boeken anders doen vermoeden, levert hij met zijn vrijwel dagelijkse optredens een grote bijdrage aan de bewustwording en zelfredzaamheid van de retailsector. Zijn “What’s going on in Retailing?!” Masterclass (10 april a.s.) beveel ik dan ook van harte aan! Het zal uw inzichten en daarmee het vermogen tot zelfredzaamheid zeker vergroten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024