Interview Rob Vos en Jerry Stam (IBM) – WGOIR 2016

Wij hebben consultants die afkomstig zijn uit de industrie, dat wil zeggen echt daadwerkelijk retailervaring hebben, zowel in fysiek retail als in online retail. Daarmee kunnen we met gemak de verbinding leggen met onze klanten en daarnaast hebben we echt oplossingen die zich richten op de omnichannel retail, zodat je het naadloos kunt integreren over de kanalen heen.

Als IBM leveren we eigenlijk alles, vanaf de branding tot aan de outsourcing van de oplossing. Daarmee doen we dat tegenwoordig op een agile manier en leveren we eventuele oplossingen ook vanuit de ‘Cloud’ aan klanten.

Innovaties in de Retail

Op dit moment is personalisatie, het persoonlijk aanbieden, toegespitst op de individuele consument, dat is een centraal thema. Daar rond gaat het ons om. Het gebruik van data wordt daar steeds belangrijker bij. Waar er vroeger alleen kassadata was, is er nu ook ongestructureerde data, Facebook, Twitter en dat soort zaken.

Omnichannel

We zijn momenteel vooral ook geïnteresseerd in alles wat je met data kan doen. Dan hebben we het bijvoorbeeld over weerdata, Facebook data, Twitter data en natuurlijk de data die bedrijven zelf hebben. Die combineren we allemaal met elkaar. Daarmee stellen we retailers in staat om nog persoonlijker hun klanten te bedienen en tegelijkertijd dat op een efficiënte manier te doen. Als je online en fysiek wilt combineren, is het heel belangrijk dat je daarbij zoveel mogelijk gebruik maakt van alle data die de klant aan jou geeft.

Mobiel strategie

Dat is gewoon de naadloze integratie. De klant verwacht het ook. Als jij bijvoorbeeld een nieuwe airfryer wilt kopen, wil je zeker weten dat als deze niet in de winkel voorradig is, dat je hem online kunt krijgen bij die klant. En dan verwachten ze ook dat je hem dan online kunt afleveren. Betekent ook dat de mogelijkheden voor het combineren van online – offline voor retailers groter worden.

Consumenten maken eigenlijk geen verschil tussen mobiel winkelen, internet winkelen en gewoon winkelen. Voor consumenten is het allemaal winkelen, zeker als je naar jongeren kijkt. Onze verwachting voor mobiel winkelen is dan ook dat het nog makkelijker zal worden dan het nu al is.

Je ziet dat consumenten, zeker jonge consumenten, steeds meer mobiel gaan gebruiken, met name voor het oriënteren. Het aankooppunt is nog een punt dat mobiel moet verbeteren, want dat is nog lastig via mobiel. Dit omdat het formaat te klein is en daar zie je ook dat langzaamaan de formaten steeds groter worden om dat gemakkelijker te gaan maken.

De winkelstraat van de toekomst.

Er zullen nog een groot aantal winkels zijn waarbij ook het niveau steeds hoger wordt. Er zal steeds meer personeel worden getraind in het gebruik van technologie, die naadloos kunnen switchen in het gebruik van tablets, kiosken, mobiel en ook mensen op hoogwaardig niveau advies kunnen geven. En ook eventueel kunnen doorverwijzen naar internet en andere zaken. Dus de adviesfunctie wordt belangrijker maar wordt een andere dan die voorheen was. Waar die puur gericht was op het doen verkopen van artikelen, wordt nu ook steeds meer gericht op het geven van ondersteuning en advies, al dan niet via internet of andere technologie.

De toekomst van Retail

In de winkelstraat van de toekomst staat ervaring voor klanten, persoonlijke aandacht van winkelmedewerkers en het voorkomen van ‘nee-verkoop’ voorop. Dat betekent ook dat winkels al hun voorraden beschikbaar zullen moeten maken aan klanten zodat die op dat moment nog kunnen besluiten of dat ze het thuis laten bezorgen of gewoon meenemen naar huis.

What’s going on in retailing

What’s going on in (R)etailing’ is hét platform voor retailers om met elkaar in gesprek te gaan over de dingen die er echt toe doen zoals omnichannel, gebruik van data en mobiel. Daar zie je gewoon de nieuwste ontwikkelingen die direct toepasbaar zijn voor de retailers van vandaag.

Congres What’s going on in (R)etailing?!

wdwIn 2016 viert What’s going on in (R)etailing?! haar 25-jarige verjaardag. En dat gaan we uitgebreid met jou vieren!
Meer weten over het congres? Bekijk dan de website van What’s going on in (R)etailing?!.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024