We love the bookstore, but we buy at Amazon

downloadDonderdag 3 oktober was ik een dag bij een congres van de NMSBA, het initiatief waar neuromarketing-specialisten over de hele wereld bij betrokken zijn. Een korte samenvatting voor u!

Het was een bomvolle dag met ongeveer iedere 45 minuten andere sprekers. Franstaligen die spraken over 'haute' beverages (of was het nu hot beverages), Turkse commerciële mannen, Poolse professoren, een specialist van voorheen PepsiCo uit USA en veel meer. Ik pak er een paar sprekers uit, bij wie ik constant aan het schrijven was.

Spreuken
"Gender differences are bigger than cultural differences" was één van de spreuken van Michelle Adams (@marketingbraino) en met die opmerking zat ik vanaf moment één op het puntje van mijn stoel.
Ze sprak over 'guilty pleasures'. Donuts op een schap neerzetten in de supermarkt met een aantrekkelijke bannier. 68% van de mensen die het aanraakten, kochten het daadwerkelijk ook! Hoe belangrijk is het dus dat producten aan te raken zijn. Niet alleen een duidelijk schap, maar net zo goed ruimte op dat plekje waardoor je daar even wilt staan.

Croissant tussen de cola
We hebben diverse keren eye tracking bekeken. Hoe gaan nu de ogen van een shopper. Wat ik wel weer fascinerend vond, was dat de ogen lang blijven hangen bij een product dat ergens niet hoort. Heeft de supermarkt heel erg zijn best gedaan op een schap en ligt er één croissant tussen de cola, dan wordt daar heel lang naar gekeken. Grappig om dus soms eens ergens een 'verrassing' neer te leggen in een winkel of horecazaak.

Gezellig samen
Laat lekker foto's zien van mensen die samen zijn. We benoemen op onze website ook wel vaker spiegelneuronen. Mensen worden er blij van als andere mensen plezier hebben en pakken ook sneller dat product.

"Liking is not wanting"
'We love the bookstore, but we buy at Amazon' vertelde Phil Barden (@Philbarden van Decode). Dit vind ik echt een belangrijke opmerking en ook een hele herkenbare. Mensen kunnen in focusgroepen laaiend enthousiast over iets zijn, maar het uiteindelijk ook kopen, is wel iets anders. Het is (en blijft) bijzonder om te zien hoe neuromarketing daarbij kan helpen en we zo ook meer over het onbewuste kunnen weten. Ik merk wel dat het vaak (nog) niet het waarom is, maar met name 'gewoon testen of het werkt'. Door dat structureel te doen, wordt uiteindelijk ook veel bijgeleerd over het waarom.

Vier gouden regels van professor Stephen Sands
Houd aandacht van je klant door:
1. Gezichten te laten zien bij / op het product. Waak er wel voor dat de klant 'geleid' wordt van het gezicht naar het product.
2.  Verhaal. Denk aan storytelling.
3. Muziek, jingles, voiceover… Als uitleg zei hij 'bedenk maar eens een film zonder soundtrack'. Dan komt het in ene heel anders binnen.
4. Gebruik zoveel mogelijk plaatjes en zo weinig mogelijk tekst!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024