Ons brein online?

Nummer 1 op de agenda van retailers is online. ‘Online is hot’. Allemaal naarstig op zoek naar een ‘seamless experience’. Als deze transitie uiteindelijk is afgerond, weten we één ding zeker; we lijken weer veel op elkaar.Josdevries

Fysieke winkel kan de winnende rol spelen

Online is zeker essentieel en zal ons veel brengen, maar ook nieuwe concurrenten over de hele wereld. Een ‘oude’ waarheid blijft dan gelden, het is het merk dat het onderscheid maakt. De fysieke winkel kan hierin de winnende rol spelen. Onderzoek naar ons brein lijkt dit te bevestigen. Sterke merken stimuleren dezelfde gebieden in onze hersenen als goede vrienden. Ze prikkelen dezelfde positieve associaties.

Virtuele vs fysieke wereld

Bij virtuele contacten blijkt ons brein minder actief dan bij fysieke contacten. Het contact is vluchtiger en de verbindingen in ons brein zijn zwakker en verdwijnen sneller. Vriendschap heeft een aantal eigenschappen die alleen ontstaan in de fysieke wereld. Met andere woorden, de virtuele wereld stelt ons in staat relaties te onderhouden, terwijl fysieke ontmoetingen ze verdiepen. Een winkel is daarmee het platform bij uitstek om die rol in te vullen voor retailmerken, echter wel naar de eisen van deze tijd. Winkels zijn nu vaak ingericht op standaardisatie en het doen van efficiënte transacties. Terwijl hierin de online wereld nu net excelleert. De winkel moet daarom veel meer gezien worden als Media. En deze kenmerkt zich door actualiteit en dynamiek. ‘Iedere maand een nieuwe cover’. In menselijke relaties spelen ‘nieuwtjes’ een cruciale rol. Ons brein is gek op nieuwe ervaringen. Flexibiliteit is daarmee noodzakelijk voor succesvolle winkels. Dit vraagt om een nieuw business model. Eén die de kracht van het merk en de relatie met de klant als uitgangspunt neemt. Bijvoorbeeld het aantal ‘positive impressions’ tot aan ‘window conversions’. De winkel, beste lezer, is dus springlevend. Uw toekomst hangt hiervan af en wordt belangrijker bij elke nieuwe concurrent die zich in de online wereld meldt.


Auteur: Lieneke van der Laan, Sr. Consultant Strategy & Format

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

retailing.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024