Als je het woord Retail opzoekt op het web dan verschijnen steeds terugkomende kernwoorden zoals:
Merkenbeleving, Customer experience, zet de klant centraal en verzamel fans, Storytelling, Relevante klantenaanbiedingen, Multichannel. Oftewel de speerpunten van Retail nu.
In mijn hoedanigheid als trainer, coach en adviseur voor zowel de wholesale- als retail omgeving, staan ook deze onderwerpen in de trainingsprogramma’s hoog op de agenda.
In de trainingen van de verkopers of vertegenwoordigers gaat het dus niet meer alleen om de verkoopvaardigheden en gesprekstechnieken maar besteden we ook veel aandacht aan storytelling en de vraag hoe je als verkoper of ondernemer, merk of leverancier, merkbeleving kan creëren en als ambassadeur te werk kan gaan.Een van onze klanten waarmee we al een langdurige samenwerking hebben, is een jeansmerk. De vertegenwoordigers worden op frequente basis getraind op alle facetten van accountmanagement en nu dus ook op storytelling en het presenteren van het verhaal achter het merk met impact!
Dit desbetreffende merk heeft een sterke belevenis, goed imago, staan op de juiste fashionbeurzen met stands volop beleving, de juiste Trade marketing activiteiten, goede point of sale materialen, mooi hoofdkantoor, inspirerende showrooms en het verhaal achter het merk is ontzettend authentiek met al een lange levenscyclus.Kortom alles is aanwezig voor de juiste merkbelevenis voor de consument en Retailer. Meerdere retailers die wij in ons klantenbestand hebben, verkopen dit desbetreffende jeansmerk en voor veel van deze retailers is dit een belangrijk merk in de vorm van omzet aandeel en verkoopmeters. En ook in de retail trainingen verschuiven wij de aandacht van vaardigheden naar onder andere storytelling, hoe creëer je fans en hoe zorg je ook hier voor de juiste merkbeleving.
Wat kan jij als verkoopmedewerker vertellen over de merken die je in de winkel verkoopt?
En keer op keer valt op dat de verkoopmedewerkers of retailers niet het verhaal kennen of kunnen vertellen over de merken die ze voeren. De kennis is niet voldoende aanwezig of ze kennen het verhaal achter het merk niet of de kunde is er niet.
Nu is mijn vraag, waar gaat dit mis?
Is dit kwaliteit van de informatie overdracht van de leverancier naar de retailer? Dus van vertegenwoordiger naar inkoper? Voor de merken is het toch ook van groot belang dat in de offline omgeving de juiste merkbeleving zichtbaar is en dat hun merk met bezieling wordt aangeboden?
Is het de inkoper die deze informatie niet door vertaalt naar de vloer?
Of ligt dit bij de retailer? Is deze niet voldoende actief hierin? Of is het de kwaliteit van het verkooppersoneel in de winkel?
Of is dit een samenhang en mist hier een partnership en het samen werken van inkoop naar doorverkoop?
In de volgende blog van Inkoop naar Doorverkoop zal ik met antwoorden op deze vragen komen.