Waar blijft het nieuwe marketing fenomeen ‘Crowdsourcing’ in Retail?
Open source innovatie, co-creatie, crowdsourcing; het zijn verschillende en steeds populairder wordende fenomenen die uiteindelijk om hetzelfde draaien: het betrekken van consumenten in het innovatieproces. Om meer en betere ideeën te verkrijgen of om – meer vanuit een marketingoogpunt bekeken – een relatie met de klant op te bouwen. Een andere doelstelling kan zijn het merk te laden. En zelfs komt het voor dat men daadwerkelijk de afdeling R&D buitenspel probeert te zetten door echt out-of-the-box commercieel goede concepten en producten te zoeken en te ontwikkelen – dus niet alleen verbeteringen op onderdelen.
Mede door de opkomst van internet is het voor merken makkelijker geworden om in contact te treden met de consument. Tegelijkertijd voelt de consument in toenemende mate de behoefte om mee te denken over nieuwe producten. Omdat er misschien een beloning tegenover staat, maar vaker nog vind de consument het simpelweg leuk om mee te denken en zijn of haar creativiteit te uiten. Geïnspireerd als ie is door de eigen praktijk, door wat ie elders gezien heeft, door z’n ideële streven een nuttig steentje bij te dragen.
Een van de bekendere en breed opgezette crowdsource initiatieven hier in Nederland is die van Lay’s met ‘Maak de Smaak’ – waar de consument opgeroepen wordt om mee te denken over een nieuwe chipssmaak. In de retail is Starbucks behoorlijk aan de weg aan het timmeren met het platform ‘My Starbucks Idea’, een online ideeënbox waar iedereen tips en ideeën kwijt kan. De HEMA heeft haar jaarlijkse ontwerpwedstrijd waarna de winnende ideeën in productie worden genomen… Toch blijven andere retailers nog achter op het gebied van crowdsourcing. Enerzijds te verklaren door het feit dat een deel van de retailers zelf überhaupt geen producten ontwikkelt en hierbij dus ook geen consumenten kan betrekken. Toch is dit een te makkelijk excuus. Sterker nog, retailers hebben, meer nog dan fabrikanten, de mogelijkheden de banden met de consumenten aan te halen. Niet alleen hebben zij direct en frequent contact met de klant, ook hebben zij al veel meer de infrastructuur gereed om de crowdsource-initiatieven te lanceren en te laten opvolgen, alleen al doordat ze makkelijker een creatief samenspel tussen clicks & bricks kunnen ontwerpen.
Kijk ernaar, denk erover en leer van de goede voorbeelden, ook uit andere branches en andere landen. Denk niet alleen in de P van Product, maar ook aan (een combinatie van) de andere P’s. Begin met uw klant te vragen waarover hij/zij mee zou willen denken, en ga aan de slag!