In ons eerste blog introduceerden we ‘crowdsourcing’ en toonden we dat de retailindustrie achterblijft ten opzichte van overige industrieën als het gaat om het implementeren van dit relatief nieuwe fenomeen. In dit tweede blog gaan we verder in op dit thema en bekijken we wat retailers zouden kunnen leren van een aantal succesvolle crowdsource platforms die zich richten op fashion.
Eén van de meest succesvolle en bekendste crowdsource platformen is Threadless. Dit platform geeft treffend weer waarin traditionele kledingproducten en merken tekort schieten. Zij focussen zich op wat ‘hip’ is in de modewereld, maar vergeten goed te luisteren naar klanten. Daarbij ontbreekt het bij de meeste kleding aan een verhaal; de wereld achter het ontwerp is niet zichtbaar voor de klant. Nee, dan doet Threadless het compleet anders. Terwijl Threadless gewoon T-shirts levert! Niets meer en niets minder. En toch is Threadless een van de grootste en snelst groeiende webshops en –communities in de Verenigde Staten.
Threadless maakt gebruik van een community voor het ontwerpen en promoten van T-shirts. Als lid van de community kun je je eigen ontwerp insturen. Dit wordt op de website geplaatst en vervolgens kan iedereen op je ontwerp stemmen. Als blijkt dat een desgin goed gewaardeerd wordt, en daarmee dus ook voldoende verkocht kan worden, wordt het T-shirt op de markt gebracht. De maker van het gekozen ontwerp krijgt een vergoeding van 2500 dollar en nog eens 500 dollar voor iedere keer dat het design herprint wordt. Niet alleen betrekt Threadless je dus als klant bij het productieproces, maar filtert ze ook meteen de succesvolle van de niet succesvolle producten. Nooit uitverkoop door een te grote voorraad aan mislukte producten. Hiermee haalt Threadless na amper drie jaar al een omzet van 18 miljoen dollar en daarbij is 95 procent van de klanten die iets kopen actief in de community.
Er zijn nog veel meer hier amper bekende, maar desalniettemin niet minder succesvolle crowdsource platforms: elk voor weer andere doel- en/of productgroepen. Zo laat Blanklabel.com mannen hun eigen overhemden ontwerpen, en kunnen consumenten op de website van Shoes of Prey hun eigen ‘high-fashion’ schoenen samenstellen. Bovendien zijn er zijn platforms die de consument in staat stellen zelf retailer te worden. Ik noem ShopMyLabel.com, met behulp waarvan iedereen zijn of haar eigen online winkel kan starten in fashion, sieraden en accessoires, met per saldo nota bene meer dan 3.000 merken en 30 retail partners. ‘Shopowners’ creëren hun eigen online winkel en delen die met vrienden via de social media. De digitale winkeleigenaren ontvangen 10% commissie over elk verkocht kledingstuk. ShopMyLabel sluit perfect aan op de trend van social shopping, waarbij de mening van anderen steeds meer telt als het gaat om aankoopbeslissingen.
Het succes van deze en andere platformen is kenmerkend voor een verschuiving waarbij de consument zelf designer, of zoals het voorbeeld van ShopMyLabel toont, zelf retailer wordt. Dit soort platforms geven minstens stof tot nadenken en zijn in ieder geval uiterst inspirerend.
Betrek consumenten bijvoorbeeld bij het samenstellen van het assortiment of laat consumenten een nieuwe promotiecampagne bedenken! Kies in ieder geval niet zelf de winnaars wanneer u een ideeëncompetitie uitschrijft, maar laat de klanten stemmen…