We zijn geen fabrikant of retailer, we zijn een stichting die partijen bij elkaar brengt en ze helpt om beter met elkaar te communiceren. En dat doen we door het maken van afspraken over identificatie, communicatie, producten of transacties.
Innovaties in de Retail
Ik denk dat het uitwisselen van goede productgegevens een van de belangrijkste zaken is waar retailers zich zorgen over moeten maken. Wat ik daarmee bedoel is: mensen die producten online kopen willen niet alleen een goed product, maar ze willen ook goede productinformatie. Meer dan 60%-70% van de klanten oriënteert zich online voordat ze überhaupt gaan winkelen. Dus als je niet de juiste data hebt, kunnen ze je ook niet vinden.
Omnichannel
Wat je in ieder geval moet zorgen is dat je processen, zowel online als offline, op elkaar aansluiten. Dus als een klant iets online koopt, hij het bij wijze van spreken offline weer kan terugbrengen of ophalen. Dan praat je echt over een omnichannel strategie. Als je dat goed regelt, dan ben je eigenlijk klaar voor de toekomst. Als je dat niet gedaan hebt, dan moet je je sterk af gaan vragen welk spel je wilt gaan spelen.
Toekomst van de Retail
Als je kijkt naar de winkelstraat van de toekomst zie je op dit moment veel grote winkelketens omvallen. Dat heeft natuurlijk te maken met dat kleine stukje van omzet wat weggenomen wordt door online. Maar aan de andere kant zie je dat ‘online’ ook wel weer iets nodig heeft om klanten vertrouwen te geven en te inspireren. Dus je ziet een soort mix ontstaan tussen die twee kanalen. De winkelstraat van de toekomst… is heel moeilijk te voorspellen, want je weet niet precies hoe de balans uitpakt. Maar als je leuke voorbeelden wilt zien, dan zou ik zeggen: Ga eens een keer in de 9 straatjes in Amsterdam kijken. Daar zie je hele inspirerende winkels. En die zullen denk ik nog steeds publiek blijven trekken.
What’s going on in (R)etailing?
Wat ik zelf ga vertellen is de mix tussen goede producten, goede data en goede partnerships. Dat zijn eigenlijk de ingrediënten om in de toekomst als retailer te blijven staan. En dat ga ik uitleggen.
What’s going on in (R)etailing?!
In 2016 viert What’s going on in (R)etailing?! haar 25-jarige verjaardag. En dat gaan we uitgebreid met jou vieren!
Frits van den Bos is een van de sprekers van het congres.
Meer weten over het congres? Bekijk dan de website van What’s going on in (R)etailing?!.