“Interview met Adriaan Kooren, Business development manager bij PlanningIT, over de huidige retailsector, omnichannel-voorbeelden en de combinatie van de online en fysieke winkelomgeving.”
“Loop eens zaterdagmiddag door de Kalverstraat of Koopgoot en kijk naar het winkelend publiek. Wat is de verhouding van consumenten met draagtas(sen) en zonder draagtas van retailer(s)? De uitkomst hiervan is niet verrassend. Zonder draagtas heeft de overhand“
Voor welke innovaties in de retailwereld hebben jullie het meeste aandacht?
Als leverancier van personeelsplanningsoftware heeft (big) data onze volledige aandacht. Data vormt de basis voor het opbouwen van de forecast voor personeelsplanning. Zonder data voor personeelsplanning blijf je hangen in verklarend management. Achteraf verklaren waarom je je doelstellingen niet behaald hebt is niet wenselijk. Door data uit het verleden te analyseren en te interpreteren met de BI-en–analytics-tool binnen SP-Expert voorzie je in de juiste informatie voor sturend management. Data voor personeelsplanning gebruik je strategisch voor de lange termijn, tactisch voor het maand-week-rooster en operationeel voor de dagelijkse bijsturing van de bezetting op de winkelvloer gedurende de week. In de praktijk ga je op de werkvloer je management hier niet mee belasten en hier zit direct de uitdaging voor veel retailers: Hoe speel ik hier op in, zonder mijn management op de winkelvloer (daar waar het geld verdiend wordt) met deze vraagstukken te belasten? SP-Expert voorziet juist het management op de winkelvloer in de benodigde stuurinformatie en toont door vooraf ingestelde parameters alleen de informatie die leidt tot een optimale winkelbezetting, verbeterde klantervaring en medewerkertevredenheid.
Naast het voorzien van de benodigde stuurinformatie op de winkelvloer heeft het gebruik van de smartphone ook onze aandacht. De smartphone vormt het communicatiemiddel voor personeelsplanning, verlof- aanvragen, verlof saldi, het ruilen van diensten en het zelfroosteren door de medewerkers. Dit leidt voor het management tot een enorme urenbesparing, tijd die nu besteedt kan worden aan het winkelproces. Met de SP-Expert app voor de smartphone of tablet ondersteunen wij dit communicatieproces.
Wat is volgens u het beste omnichannel-voorbeeld en waarom?
Het gedrag van de consument is in een rap tempo aan het veranderen. ‘Lekker thuis bestellen vanuit je stoel’ is het statement dat je veel terugziet in de media. Maar is dit wel zo voor alle consumentenproducten? Hoe ziet de customer journey er precies uit? Wat is de beleving van mijn potentiële klanten in mijn winkel? Speel ik daadwerkelijk in op het omnichannel gedrag van mijn potentiële klanten? Of heb ik een bestel-website naast mijn winkels omdat mijn concullega dat ook heeft? Nagenoeg iedere retailer kent de uitdaging met omnichannel. Daar zijn diverse voorbeelden van. De uitdaging zit in het verwerken van de internet orders in de winkel of het distributiecentrum. Bij beide wil je de verwerkingskosten per internet order zo laag mogelijk en de levertijd binnen de gestelde tijd houden. Ook hier biedt SP-Expert de ondersteuning. De capaciteitsberekening wordt gevoed door deels gelijkaardige en deels verschillende internet orders, bezoekersstromen, conversie ratio, kostprijsuurlonen per medewerker en de optimale bezettingsgraad. Bestellingen voor 23:00 uur geplaatst, worden de volgende dag correct geleverd. Wil je één personeelsplanning oplossing die de capaciteit berekent en tot de meest optimale bezetting voor de winkels of distributiecentra komt? SP-Expert kan dit!
Combineren van de online en fysieke winkelomgeving, wat zijn de succesfactoren?
Loop eens zaterdagmiddag door de Kalverstraat of Koopgoot en kijk naar het winkelend publiek. Wat is de verhouding van consumenten met draagtas(sen) en zonder draagtas van retailer(s)? De uitkomst hiervan is niet verrassend. Zonder draagtas heeft de overhand. De vraag die je bij de consument zonder draagtas kunt stellen is: ‘Is dit een potentiële online besteller of een wandelaar zonder urgente behoefte en niet gevoelig voor impulsaankopen.’ Hierop inspelen met de juiste beleving, een optimale winkelbezetting en de juiste kennis en vaardigheden van de medewerkers in je winkels is een inspanning op het onbenut potentieel, welke nog terdege in de winkels ligt.
Wat zijn goede voorbeelden van innovatieve retailers en de mobiele strategie?
Het product is online te bestellen of in de winkel verkrijgbaar en is dezelfde dag nog in huis.
De winkelstraat van de toekomst: hoe moet die er volgens u uitzien?
Winkels met beleving en een evenwichtige bezetting van verkoopgericht personeel met de juiste competenties. Een bezetting die is afgestemd op de te verwachtte klantenstromen en de behoefte van de potentiële klant. Optimaal klantcontact.
Welke boodschap gaan jullie op 7 april 2016 meegeven tijdens ‘What’s going on in (R)etailing?!’
Ons niet laten leiden dat de potentiële consument alleen nog maar via de webshop zal bestellen. We moeten meer inspelen op de veranderde behoefte en het gedrag van de consument. Als retailers spelen we zelf de leidende rol hierin. Beleving in de winkel door kwalitatief klantcontact of makkelijk toegankelijke bestelzuilen verhoogt de loyaliteit van de klant. Zet hiervoor de juiste personeelsplanning, Workforce Management software in. Software die de processen in uw organisatie strategisch ondersteunt. Het gaat namelijk niet om het administratief ondersteunen van het rooster- en verloningsproces, maar om het strategisch inzetten van de workforce om de personeelskosten te beheersen en de omzet en klantentevredenheid te verhogen.
What’s going on in (R)etailing?!
In 2016 viert What’s going on in (R)etailing?! haar 25-jarige verjaardag. En dat gaan we uitgebreid met jou vieren!
Meer weten over het congres? Bekijk dan de website van What’s going on in (R)etailing?!.